Ahrefs SEO-tool beoordeling

Ahrefs SEO-tool

Ahrefs is één van de meest bekende SEO-tools in de markt. Natuurlijk zijn er vele tools op het gebied van Search Engine Optimisation (SEO) te krijgen, maar je ziet soms door het bomen het bos niet meer. Welke tool kan je het beste aanschaffen? Er zijn wel tientallen tools te vinden, maar welke SEO-tool past nu echt bij jou en jouw onderneming? Je kunt alle tools uitproberen, maar dat kost natuurlijk veel te veel tijd en inspanning, en je wilt je juist richten op je business.

Als online ondernemer én als consultant heb ik bij vele bedrijven in de keuken gekeken. Daarom heb ik ook met vele tools gewerkt op het gebied van SEO om de Search Engine Marketing (SEM) strategie uit te voeren. Bij het ene bedrijf ligt de nadruk op content, bij de ander weer op link building, terwijl andere organisaties weer zweren bij website performance of social media marketing als ondersteuning van hun SEO.

Content optimalisatie voor SEO

Ikzelf denk dat alle vier de gebieden belangrijk zijn voor SEO, maar de nadruk ligt toch echt op content. Als je content in orde is, kun je vervolgens het verschil maken met link building en social media strategie. Daarnaast moet je website uiteraard goed presteren: je dient onder andere een goede hosting partij te selecteren met een goede reputatie, je dient ervoor te zorgen dat je website snel is, en uiteraard is een responsive site haast verplicht om goed te kunnen ranken in Google, aangezien Google steeds meer kijkt naar de mobile performance van een site. Met goede content, die geoptimaliseerd is voor SEO, zou je goed moeten ranken in de zoekmachines. Het is dan wel van belang dat je de juiste zoekwoorden selecteert inclusief verschillende combinatie mogelijkheden (keyword strings). Daarnaast dien je de content zo te schrijven dat het prettig is om te lezen voor de bezoeker, maar de grootste ‘blinde’ lezer Google dient uit jouw pagina te halen dat jij een zeer goed stuk hebt geschreven op het gebied van product X. Jij moet door Google gezien worden als dé specialist op het gebied van product X op basis van je content en autoriteit. Dit kun je naast de tekst nog doen met behulp van onder andere de pagina titel, de meta-beschrijving, de inzet van headers en afbeeldingen.

Linkbuilding en SEO

Link building, is dat nog van deze tijd? Als je sommige theorieën zou moeten geloven, dan zou link building veel minder invloed meer moeten hebben op de Google ranking. Niets blijkt minder waar. Link building heeft wel degelijk effect en het is meermaals bewezen dat een link vanaf een site met hoge autoriteit, ook al heeft het onderwerp totaal niets te maken met jouw website, een positief effect heeft op jouw ranking.

Deze zogenaamde grey hat strategie, je balanceert je in een heel grijs gebied met twijfelachtige methoden naast legale SEO methoden, is in mijn ogen risicovol. Te risicovol. Als ik mij op link building zou richten, dan zou ik toch alleen maar websites meenemen die zich echt in jouw niche bevinden. Je wilt ten alle tijden voorkomen, althans ik zou hiervoor kiezen, een penalty van Google te krijgen. Dit soort praktijken vragen er echter om, en bovendien past Google het algoritme ook continu aan, dus op de lange termijn is deze strategie geen duurzame keuze. Maar dat link building op white hat wijze ook effect heeft, is evident.

Social media strategie en SEO

Je social media marketing strategie heeft ook invloed op je SEO-ranking. Niet alleen social media zoals Facebook en Instagram, maar vergeet ook Youtube zeker niet. Actualiteit en nieuwswaardigheid zijn ook van invloed op je Google ranking. Dus hoe vaker je je website een update geeft, hoe beter je zult ranken. En welke media zijn nu nog actueler en sneller in updaten? Juist. Indien je regelmatig post op social media, dan merkt Google ook op dat je actief bent, maar dan moet je uiteraard wel zorgen dat een en ander gekoppeld is met je website. Daarnaast geeft Google nu ook veel meer waarde aan Youtube, aangezien het van hen is. Je doet er daarom goed aan om veel video’s te uploaden via Youtube, je zult een positief effect zien.

Zover over SEO, het gaat hier over de SEO-tool Ahrefs

Zoekmachinemarketing met behulp van Ahrefs

Hoe pas je als online ondernemer de SEO-tool Ahrefs toe. Ikzelf heb voor alle websites die ik beheer een profiel aangemaakt. Daarin geef ik aan op welke zoekwoorden ik gevonden wil worden en in welke zoekmachines ik mijn ranking wil bijhouden. Naast Google kan dit bij Ahrefs ook in Amazon en Youtube, wat voor mij ook twee belangrijke kanalen zijn. Ook geef ik aan wat mijn belangrijkste concurrenten per site zijn. Vervolgens ontvang ik maandelijks, aan het begin van elke maand, de rapporten van de zoekresultaten van mijn sites.

Ik kijk vooral naar de ranking per site en de verandering ten opzichte van de vorige maand. Zo kan ik per site zien wat de effecten zijn van mijn acties. Als ik bijvoorbeeld veel nieuwe content heb toegevoegd aan een website, dan kan ik direct zien of dit effect heeft gehad op de ranking (al moet je er dan wel rekening mee houden dat je soms ook nieuwe zoekwoorden moet toevoegen als het gaat om nieuwe onderwerpen!). Als ik zie dat dit effect heeft gehad, dan weet ik dat mijn acties resultaat hebben. Heeft het geen effect, wat natuurlijk ook vaak gebeurt, dan doe ik iets blijkbaar niet goed.

Dan kan je in eerste instantie kijken naar de content. Heb je wel het juiste gedaan om je pagina SEO-geoptimaliseerd te schrijven? Of kijk dan naar de concurrentie boven je, waarom zij boven jou staan. “Goed gejat is beter dan slecht bedacht” is een prima motto. Niet dat je iets echt moet jatten, dat zou direct afgestraft worden. Maar je mag zeker wel kijken naar je concurrenten om te kijken wat zij anders en beter doen. Als je daar achter komt, dan kun jij dit ook toepassen. Dan moet je wel zorgen dat je dit beter doet dan de concurrent, anders schiet je er nog weinig mee op. En geloof mij, de concurrenten kijken ook naar jou. Met mijn relatief kleine hotelsite Leukekleinehotels.nl zie ik ook dat de Expedia’s en Booking’s van deze wereld reageren op mijn website. Dat geeft dan wel aan dat je op de goede weg bezig bent.

Waarom SEO tool Ahrefs kiezen?

Bij een SEO-tool is de keyword database van groot belang. Ahrefs heeft één van de grootste zoekwoordendatabases, zo niet de grootste, van alle SEO-tools. Ahrefs onderzoekt maar liefst 10.200.000.000 (!) zoekwoorden in 10 zoekmachines (inclusief Youtube en Amazon!) in 171 landen die elke maand volledig wordt gecontroleerd. Elke dag komen er maar liefst 1,8 nieuwe pagina’s bij. Indrukwekkende cijfers, maar wat betekent dit nu voor Nederland? In Nederland worden maar liefst 56.000.000 zoekwoorden (status april 2020) onderzocht. Niet voor niets in Ahrefs uitgekozen tot de nummer 1 SEO-tool voor SEO bedrijven. Het is de professionele standaard in de markt.

Je kunt verder allerlei views toepassen waarvan de belangrijkste link analyse, zoekwoorden analyse en ranking analyse zijn. Daarnaast kun je uiteraard ook je concurrenten analyseren en een SEO audit van je site uitvoeren (waar kun jij je site verbeteren om je SEO-positie te verbeteren). Hieronder vind je een overzicht van alle views onder Ahrefs features.

Ahrefs features

Ahrefs is een volwaardige en complete SEO-tool met vele functionaliteiten. De belangrijkste functionaliteiten van deze SEO-tool zijn hieronder opgesomd:

Site explorer

Met de Site Explorer van Ahrefs krijg je een diepgaand inzicht in het organische zoekverkeer en de backlinkprofielen van jouw website. Zo kun je onderzoeken op welke zoekwoorden jij en je concurrenten goed scoren en op welke pagina’s het meeste zoekmachineverkeer terechtkomt. Zo kun je nagaan waar jij nog beter kunt worden, en waar je learnings van jouw concurrenten kunt meenemen. Daarnaast kun je met de backlink checker analyseren welke websites linken naar jouw site en die van de concurrenten. Daarbij staat ook de kwaliteit van de backlink-profielen, zodat je je bij je link building strategie kunt focussen op de sites met de hoogste kwaliteit. Tenslotte kun je met het betaald verkeersonderzoek ontdekken of je concurrenten Paid Advertising inzetten en hoe zij dit doen. Daar kan je ook uitstekende learning uithalen zodat de CPO van jouw campagnes nog verder naar beneden kan.

Keywords explorer

Met de Keywords explorer van Ahrefs kun je duizenden zoekwoordideeën ontdekken om zo je doelgroep te vergroten. Wellicht heb je al een bepaalde set aan zoekwoorden die je succesvol inzet. Maar met deze tool kun je zien of er nog andere zoekwoordvarianten zijn die je ook succesvol kunt inzetten. De keyword explorer van Ahrefs zet de mogelijkheden en de potentie, inclusief de concurrente, voor je op een rij. Zo kun je juist op zoek gaan naar het laaghangende fruit en kun je de heel competitieve zoekwoorden even links laten liggen (en voor later bewaren). Dit is de meest complete tool voor zoekwoordenonderzoek in de markt. Juist hier komt de grote database van Ahrefs tot zijn recht.

Site audit

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Site audit tool van Ahrefs. Deze vind ik completer en duidelijker dan de meeste andere tools die er in de markt zijn. Met deze tool kun je stoppen met varen op onderbuikgevoel en kun je precies nagaan wat er niet goed is aan je site zodat je niet optimaal wordt gepositioneerd in de zoekmachines. In de uitgebreide website-analyse vind je van al jouw webpagina’s een algehele SEO-gezondheidsscore en worden alle mogelijke SEO-problemen aangegeven. Alles wordt heel strak gevisualiseerd zodat je in één oogopslag ziet wat er aan de hand is. Ook handig indien je dit moet presenteren. Daarnaast worden er aanbevelingen gegeven over hoe je één en ander kunt oplossen.

De audit gebeurt op ruim 100 SEO-parameters. De Ahrefs Site Audit groepeert problemen op type en geeft een en ander helder visueel weer. Zo worden onder andere de prestaties van de site gecontroleerd (trage pagina’s door te grote CSS of HTML), verkeerde toepassing van HTML-tags (zoals lengte van title-tags, metabeschrijvingen en H1-tags), inhoudskwaliteit (of je zoekwoorden intensiteit wel goed is of dat er dubbele pagina’s zijn op je site), lokalisatie (richt je je wel op de juiste taal met ‘Hreflang’), de kwaliteit van de inkomende en uitgaande links en technische problemen met afbeeldingen, JavaScripts en CSS. Al met al een zeer complete Site Audit van Ahrefs.

Rank tracker

Met de Rank tracker van Ahrefs kun je het verloop van je ranking volgen en vergelijken met de prestaties van je concurrenten. In de Rank checker wordt onderscheid gemaakt tussen desktop en mobiel zodat je elk device kunt optimaliseren. Het fijne is ook dat je een en ander zo kunt instellen dat je dagelijks, wekelijks of maandelijks een rapport in je e-mail box ontvangt, zodat je daar direct mee aan de slag kan. Zo hoef je geen reminder in je agenda te zetten om de rapporten zelf te maken.

Het instellen van de Ahrefs Rank tracker is heel eenvoudig. Je hoeft alleen een lijst met zoekwoorden in te voeren of te importeren. Daarnaast geef je de url’s van concurrenten aan die je wilt volgen. Vervolgens houdt Ahrefs de gegevens bij en stuurt je regelmatig updates. Zo houd je overzichtelijk bij of je SEO-inspanningen vruchten afwerpen. Je ontvangt in de rapporten een overzicht van je zichtbaarheid (impressies en de CTR), de gemiddelde positie en het verkeer en de verdeling van posities (zo kun je je zoekwoorden uitstekend groeperen om je aandacht op de juiste groep te focussen.

Content explorer

Met de Content explorer van Ahrefs kun je de best presterende content van jezelf en je concurrenten analyseren, zowel op het gebied van SEO als SEA. Naast de reguliere zoekwoordenanalyse wordt er in deze analyse ook gekeken naar onder andere verwijzende domeinen, domeinbeoordeling (wat is de backlinkpopulariteit van een website), waarde van het bezoek en het aandeel van sociale media (wat is de invloed van Twitter, Facebook en Pinterest op de content).

SEO toolbar

De Ahrefs SEO toolbar is handig om in je browser te installeren. Zo kun je op een bepaalde site zien hoe de performance is en hoef je de SEO-tool Ahrefs niet te openen. Dat kan je natuurlijk doen op je eigen site, maar daarvan krijg je al maandelijks de resultaten te zien in je email box. Het is juist handig als je bij het surfen op een site terecht komt die zijn zaakjes goed op orde lijkt te hebben. Met de SEO toolbar van Ahrefs kun je zien wat de daadwerkelijke SEO-performance is en op welke gebieden er goed en minder goed wordt gescoord. Ik zie deze toolbar als een nice to have voor mijn professionele interesse in andere succesvolle websites.

WordPress plugin

Ahrefs heeft een WordPress login waarmee je de SEO-tool kunt koppelen met je CMS. Handig om een en ander te integreren, maar niet per se noodzakelijk natuurlijk.

Prijs SEO-tool Ahrefs

Qua prijs zit Ahrefs in dezelfde prijscategorie als bijvoorbeeld SEMrush. Je betaalt $99 per maand voor het Lite-pakket, $179 voor het Standard-pakket, $399 voor het Advanced-pakket en tenslotte $999 voor het Agency pakket. Bij een jaarabonnement krijg je wel 2 maanden gratis, dus dat loont wel de moeite als je zeker weet dat Ahrefs dé SEO-tool voor jou is.

Het prettige van Ahrefs is natuurlijk ook de 7-dagen proefversie (Start a 7-day trial for $7). In tegenstelling tot veel concurrenten is de proefversie niet gratis. De proefversie van Ahrefs kost $7 wat nog alleszins nog een schappelijke prijs is. Waarom doen zij dit? Waarschijnlijk werden zij overstroomd met gratis proefversies waar geen gebruik van werd gemaakt en waar uiteindelijk nauwelijks betalende klanten uit voortkwamen. Het belast natuurlijk wel je systemen, je klantenservice en je salesapparaat om zoveel gratis testaccounts te hebben die niets opleveren. Daarnaast is Ahrefs ook echt wel een standaard in de markt, zij kunnen het zich veroorloven om te zeggen: take it or leave it. Ik heb persoonlijk wel meer vertrouwen in een bedrijf dat een klein bedrag vraagt voor een proefversie, aangezien het mij aangeeft dat ze vertrouwen hebben in hun product en het enige dat ze terugvragen is een beetje serieusheid van de gebruiker. De gratis gelukszoekers houden zij zo buiten de deur, wat jou als klant ook weer meer voordeel oplevert uiteindelijk. Met $7 geef je wel aan dat je echt serieus interesse in het product hebt, en ik denk niet dat een serieus iemand zich laat weerhouden om Ahrefs uit te proberen voor dit bedrag.

Al zit SEMrush in dezelfde prijscategorie als Ahrefs, je kunt bij Ahrefs echter wel veel meer zoekwoorden onderzoeken ten opzichte van SEMrush. Indien je heel veel zoekwoorden te onderzoeken hebt, dan zou je eerder kunnen neigen naar Ahrefs.

Voordelen Ahrefs SEO-tool

Ahrefs is zonder twijfel één van de meest professionele SEO-tools in de wereld. Ahrefs klopt zichzelf heel erg op de borst voor het hebben van de grootste zoekwoordendatabase. Daarom kunnen zij heel veel data genereren, ook voor de Nederlandse markt. Dus ook voor Nederlandse bedrijven is de SEO-tool heel geschikt. Dit blijkt ook wel in de praktijk.

De Ahrefs SEO-tool is compleet en gefocust op de meest noodzakelijke views. Waar je bij andere tools soms nogal eens kunt verdwalen in de honderden mogelijkheden, is Ahrefs gefocust op enkele belangrijke views. Natuurlijk is er nog veel meer te ontdekken, maar ik heb bij Ahrefs wel het gevoel een SEO-tool te hebben die voor 80% aan mijn behoeftes voldoet. De overige 20% zijn nice to have features die je eens op een druilerige zondagochtend kunt bekijken.

De rapportages zijn helder en professioneel en geven jouw concrete handvatten om je SEO-strategie uit te voeren. Het geeft duidelijk aan waar je sterktes zitten, waar je nog het een en ander kunt verbeteren en vooral ook hoe je voornaamste concurrenten het doen.

Ik vind de SEO Audit tool van Ahrefs heel prettig om te gebruiken. Het analyseert je site heel helder met duidelijke verbeterpunten. Je kunt hier heel veel quick wins uithalen voor de optimalisatie van je website. Je moet er bij een succesvolle SEO-strategie immers voor zorgen dat je eerst je website op orde hebt. Vervolgens kun je aan de content gaan denken en pas daarna zou ik mijn richten op andere zaken.

Nadelen Ahrefs SEO-tool

De prijs van Ahrefs is best iets waar veel bedrijven tegenaan hikken. Het is voor mij lastig om te kijken hoe jouw financiën eruit zien. Alleen denk ik wel dat als je SEO serieus neemt, dan dien je een goede SEO-tool uit te kiezen. Per definitie. Dan is vervolgens de vraag wat een goede SEO-tool is. Er zijn immers talloze tools te vinden, in allerlei prijsklassen. Als SEO centraal staat in jouw marketingstrategie, dan zou ik niet bezuinigen op deze kostenpost, aangezien dit eigenlijk jouw centrale hart van je marketingstrategie is. Op basis van deze tool neem je beslissingen op het gebied van SEO, deze tool bepaalt waar jij aandacht aan gaat besteden en op basis van deze SEO-tool ga jij de strategie uitvoeren. Dan wil je er toch niet naast zitten? Dan lijkt het mij niet slim om hier op te bezuinigen. Met een verkeerd gekozen tool zou je immers verkeerde beslissingen kunnen nemen, maar je kunt er ook na een tijd achter komen dat de tool jou niet biedt wat je nodig hebt, en dan zal je een overstap moeten wagen, met alle bijkomende kosten en inspanning van dien. Daar zit je niet op te wachten, aangezien je je tijd verstandig en gericht wilt inzetten. Daar hoort overstappen van SEO-tool niet bij (al ontkom je er soms niet aan, je zult soms je verlies moeten pakken als ondernemer en een stap terug moeten zetten om vervolgens weer drie stappen vooruit te komen, dat heet het risico van het vak).

Eindbeoordeling Ahrefs SEO-tool

Ahrefs in een hele complete en professionele tool op het gebied van SEO-ranking die je zal ondersteunen bij het uitvoeren van je SEM-strategie, dus SEO inclusief SEA. De rapporten zijn heel helder en eenvoudig en klaar om te presenteren, de aanbevelingen vanuit de SEO Audit zijn heel duidelijk en direct toepasbaar, en je ziet heel duidelijk waar je concurrenten beter scoren dan jij zodat je daarmee aan de slag kunt gaan voor de SEO-optimalisatie. Daarnaast zijn de kosten een serieuze investering. Je moet dit bedrag echter wel in perspectief zetten van je omzet en andere uitgaven die je hebt. SEO is een manier om GRATIS traffic naar je site te krijgen. Je moet je dus afvragen, hoeveel extra bezoekers je nodig hebt om de uitgaven te rechtvaardigen. Stel, je haalt het dubbele of driedubbele aantal extra bezoekers, dan is de Ahrefs SEO tool een zeer goede investering om geld te verdienen. Ik geef de Ahrefs tool daarom een 9,5!

Ik heb bij Ahrefs wel het gevoel een SEO-tool te hebben die voor 80% aan mijn behoeftes voldoet.


John Rotgers Online Ondernemer

Sinds 2001 ben ik professional op het gebied van e-business. Ik heb bij meerdere grote organisaties gewerkten ben nu ik online ondernemer.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact met mij op via john@roimedia.nl.

Al sinds 2001 ben ik professional op het gebied van online marketing en e-business. Ik heb voor enkele grote organisaties gewerkt, waarna ik als freelancer ondersteuning heb geboden aan organisaties zoals PostNL, MS Mode en de gemeente Den Haag. Sinds 2014 ben ik echt online ondernemer en exploiteer ik enkele succesvolle online concepten in verschillende niches. Neem gerust contact met me op via john@roimedia.nl.

Comments are closed.