Hootsuite social media management systeem beoordeling

Hootsuite social media management

Ben je (zeer) actief op social media? Dan is een social media management systeem eigenlijk onontbeerlijk. Enkele jaren geleden was ik alleen actief met één merk op Facebook. Dan heb je nog niet per se een social media management systeem nodig. Vervolgens kwam het Instagram account erbij voor dat specifieke merk en vervolgens ging ik ook live met Facebook- en Instagram accounts voor enkele andere merken. Toen was het eigenlijk niet meer te managen via de platforms Facebook en Instagram zelf. Een vriendin van mij had mij Hootsuite al eerder aanbevolen. Zij werkte daar al jaren mee vanuit haar werk als event manager en was er zeer tevreden over.

Demo Hootsuite social media management

Aangezien het social media stuk nog niet heel veel opleverde op dat moment, stond ik nog niet te springen om geld uit te geven aan een social media management systeem. Echter, als je slechts 10 social media profielen (dus aantal social media accounts) hebt, dan zijn de kosten met 25 euro per maand erg te overzien.

Zoals bij vele software leveranciers is er ook bij Hootsuite een Free 30-Day Trial. Ik heb mij aangemeld voor de gratis versie en gelijk 10 social media profielen toegevoegd. Het fijne van de gratis versie van Hootsuite is dat je 30 dagen een volledige versie tot je beschikking hebt. Sommige software leveranciers beperken het account enorm, zodat je eigenlijk nog niet uit kan proberen wat de echte voordelen zijn. Maar Hootsuite niet, zij hebben het goed geregeld. Ik ben die 30 dagen actief aan de slag gegaan met de 10 verschillende social media accounts. Het is zo goed bevallen dat ik daarna het gratis account geruisloos heb laten overlopen naar een betaald account bij Hootsuite.

Waarom Hootsuite gebruiken voor social media marketing

Het managen van social media accounts kost nu eenmaal tijd. Veel tijd als je het goed wilt doen. Niet voor niets is social media manager bij veel grotere bedrijven gewoon een fulltime job. Het hangt er erg vanaf hoe afhankelijk van social media je bent en hoe actief je wilt zijn op social media zoals Facebook en Instagram. Maar ook hangt het ervan af hoeveel brands je beheert en hoeveel social media kanalen je inzet. Als je een beetje actief bent op social media, en je het daarnaast ook prettig vindt om vooruit te werken, dan is een social media management systeem zoals Hootsuite onmisbaar.

Het systeem van Hootsuite vind ik zeer gebruikersvriendelijk. Het is eenvoudig om berichten te plaatsen, berichten te reproduceren, om je activiteiten te overzien, het verloop van je statistieken na te gaan en om te kijken waar je reacties moet geven.

Bovendien kun je via Hootsuite linken met de ‘belangrijkste’ social media kanalen: naast Facebook en Instagram zijn dit Twitter, Linkedin, Youtube en Pinterest. Social media kanalen zoals Vimeo, Vine, Flickr, Snapchat, Tumblr en TikTok worden niet ondersteund door Hootsuite. Mocht één van deze laatst genoemde social media kanalen belangrijk zijn voor je, dan is Hootsuite wellicht niet het juiste social media management systeem voor je.

Hootsuite social media dashboard

Ik ben zeer tevreden over het dashboard van Hootsuite. Je kunt allerlei tabbladen met verschillende views van de verschillende social media samenstellen. Zo heb ik per merk een tabblad met de verschillende social media inzichten: de Facebook-timeline, de laatste posts op Facebook, de laatste reacties op Facebook, de laatste posts op Instagram, et cetera. Zo zie je per merk in één oogopslag de actuele situatie van je social media activiteiten.

Daarnaast heb ik ook tabbladen met overzichten van alle Facebook-uitingen van alle merken, alle Instagram-uitingen van alle merken en alle reacties via alle merken. Dat laatste overzicht helpt mij met name om in één keer alle reacties te zien en te beantwoorden. Dat bespaart mij enorm veel tijd in plaats van via elk account na te gaan of er nieuwe berichten zijn waarop gereageerd dient te worden.

Social media berichten plaatsen met Hootsuite

Het plaatsen van social media berichten gaat zo veel gemakkelijker met Hootsuite. Het is een peulenschil om berichten te plaatsen. Vooropgesteld dat ik een beginner ben op het gebied van social media marketing, vind ik het prettig dat je afbeeldingen in de tool kan bewerken. Ik heb geen zin om de afbeelding vooraf in Photoshop te bewerken vervolgens te publiceren. Je kunt de originele afbeelding uploaden via de media library van Hootsuite (of gebruik maken van één van de rechtenvrije stockfoto’s die zij hebben) en vervolgens bewerken. Je kunt de afbeeldingen niet alleen op maat maken, zodat de afbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor de social media qua afmetingen, ook kun je teksten en stickers toevoegen en bepaalde effecten geven aan je afbeeldingen.

Als je een bericht wilt maken, selecteer je allereerst de social media platforms waarop je het bericht wilt plaatsen. Een social media pro zou een geoptimaliseerd bericht maken voor Instagram en een geoptimaliseerd bericht voor Facebook, en dat per brand. Ik zelf steek de bocht vaak wat scherper af en plaats hetzelfde bericht op zowel Instagram als Facebook. Qua afbeelding is dat natuurlijk niet heel handig, aangezien het ideale Facebook-formaat niet overeenkomt met het ideale Instagram-formaat, maar ik vind het op dit moment acceptabel.

Vervolgens schrijf je de post-tekst die je wilt plaatsen. Ik heb soms wel eens dat ik een bericht op verschillende Instagram-accounts in verschillende landen wil plaatsen (wel behorend bij hetzelfde merk). Dan beperk ik me bij de post tot enkele internationale (meestal Engelse) keywords en de (internationale en nationale) hashtags. Qua call-to-action URL gebruik ik dan het overkoepelende .eu domein. Daar wordt dan weer doorverwezen naar de specifieke landen. Anders heb ik naast de lijst met hashtags ook een lijst met internationale URL’s moeten opsommen en dat lijkt mij wat te veel van het goede.

Daarna selecteer je dus de afbeelding, waarover ik het hierboven al heb gehad, en vervolgens selecteer je de locatie. Het vreemde vind ik dat de locatie per Facebook-account en Instagram-account opgegeven dient te worden. Blijkbaar hebben Facebook en Instagram niet 1-op-1 dezelfde locatiebenamingen, maar dat vind ik soms wat onhandig. Maar geen ramp, tijd bespaar ik zeker met Hootsuite.

Tenslotte is het natuurlijk ook mogelijk met Hootsuite social media management om berichten in te plannen. Ik vind de kalender van Hootsuite heel prettig en overzichtelijk zodat je precies ziet tot wanneer je berichten zijn ingepland en of je geen bepaalde overlap hebt. Qua tijdmanagement heb ik er voor gekozen om op één bepaalde dag in de week – in dit geval op de maandag – alle berichten voor de week in te plannen. Het is altijd wel een klusje om de social media berichten in te plannen en ik vind het persoonlijk beter om alles in 1 keer te doen. Dat is een stuk efficiënter dan elke dag ermee bezig te zijn. Je moet immers efficiënt met je tijd omgaan als online business manager…

Social media statistieken via Hootsuite

De statistieken module van Hootsuite is ook heel prettig om te gebruiken. Je ziet direct per brand en kanaal wat de ontwikkelingen zijn qua volgers, toevoegingen, post activiteiten en engagement. Meer heb je eigenlijk niet nodig om op grote lijnen te zien wat er met en op je social media gebeurt.

Je kunt ook maatwerkrapporten maken zodat je zelf de kritische prestatie indicatoren (KPI’s) kunt selecteren die voor jou van groot belang zijn. Dat zijn ook uitstekende rapporten die je in een presentatie kunt presenteren om collega’s, partners, je opdrachtgever of je leidinggevende, te laten zien hoe je er voorstaat met de ontwikkeling van je social media. Met feiten is het namelijk een stuk beter te bewijzen wat je ROI op het gebied van social media is.

Voordelen Hootsuite social media management

Het gemak van het social media management systeem Hootsuite vind ik persoonlijk het grootste voordeel van het platform. De tool heb je binnen enkele minuten door en het gemak en snelheid waarmee je berichten maakt en inplant is in mijn optiek ideaal. Als je weinig tijd hebt om je op social media te richten, dan is Hootsuite de ideale tool voor je. Maar ook iemand die gevorderd is met social media zal heel veel profijt kunnen hebben van Hootsuite, door de snelheid waarmee berichten gemaakt en ingepland kunnen worden.

Ik hou van overzicht. Als iets niet overzichtelijk is, dan word ik een beetje onrustig. Daarom word ik erg vrolijk van de kalender van Hootsuite. In één oogopslag zie je, voor alle merken of per merk, wat je geplande activiteiten zijn. Je ziet het zo als er bijvoorbeeld enkele berichten te strak op elkaar ingepland zijn, of juist dat je te lang niet communiceert met je volgers. Dat maakt het eenvoudig om direct actie te ondernemen en nog een bericht extra in te plannen of te verschuiven.

De statistieken vind ik ook een groot voordeel van Hootsuite. Nu zal elk social media management systeem een statistieken module hebben, alleen vind ik die van Hootsuite erg prettig. Clean en daarom overzichtelijk. Het is geen overzicht met allerlei toeters en bellen, maar een strak overzicht van de belangrijkste metrics. Dat is toch precies wat je nodig hebt?

Door Hootsuite ben ik een stuk actiever op social media geworden. Het gemak maakt het plaatsen van posts erg laagdrempeliger. Daardoor werk je een stuk efficiënter op social media. Het aantal volgers en engagement is zienderogen gestegen door het actieve gebruik van Hootsuite.

Nadelen Hootsuite social media management

Ik kan niet echt een nadeel noemen van Hootsuite. Het enige kleine ongemakje is de locatie die je twee keer moet invoeren per post, één keer voor Instagram en één keer voor Facebook. Het zou prettiger zijn als dit maar één keer noodzakelijk zou zijn, maar dit is ook geen onoverkomelijk probleem. En ik ga er van uit dat als dit bij Hootsuite noodzakelijk is, dat dit dan ook bij alle andere social media management systemen nodig zal zijn.

Qua kosten betaal je een schappelijke prijs als je een Professional account afneemt. Ik vind persoonlijk de stap van Professional-account naar Team-account wel groot qua pricing. Het maximum aantal social media profielen bij het Professional-account is 10 en bij het Team-account is dat 20. De prijs per maand gaat wel met maar liefst 450% (!) omhoog. Dat is wel een flinke stap als je net 12 profielen wenst af te nemen. Het belangrijkste verschil tussen een Professional- en een Team-account is dat je met meerdere users het account kunt gebruiken, zodat je kunt samenwerken. Daar heb ik persoonlijk niet direct behoefte aan, maar ik kan me voorstellen dat dit voor iets grotere bedrijven wel nuttig kan zijn. Er is ook nog een Business-account, waarbij je 35 social media profielen kunt beheren en met 5-10 users samen kunt werken. Dat is voor de echte social media professionals.

Eindbeoordeling Hootsuite

Concluderend ben ik zeer tevreden over Hootsuite om mijn social media platforms te managen. Het gemak om berichten te plaatsen, de mogelijkheden om afbeeldingen te bewerken, de overzichtelijke kalender en de statistieken module maken Hootsuite voor mij een tool die mijn dagelijkse werk als online marketing professional een stuk eenvoudiger maakt. Het bespaart mij tijd en ik ben er een stuk actiever op social media mee geworden. De kosten zijn acceptabel, alleen hangt dit wel af van het aantal social media profielen dat je wilt managen. Enige mini-nadeeltje is de locatie, dat je deze twee keer moet invullen bij een post, zowel voor Instagram als Facebook. Het is slechts een kleine handeling meer, dus dat is te overzien. Als ik een cijfer zou moeten geven aan Hootsuite, dan kom ik uit op een 8,5.

Al sinds 2001 ben ik professional op het gebied van online marketing en e-business. Ik heb voor enkele grote organisaties gewerkt, waarna ik als freelancer ondersteuning heb geboden aan organisaties zoals PostNL, MS Mode en de gemeente Den Haag. Sinds 2014 ben ik echt online ondernemer en exploiteer ik enkele succesvolle online concepten in verschillende niches. Neem gerust contact met me op via john@roimedia.nl.

Comments are closed.