Leadpages landingspagina’s beoordeling: een echte boost voor je business

Leadpages landingspagina’s

Best of both worlds. Is dat slim? Vaak krijg ik deze vraag. En daar kan ik geen eenduidig antwoord op geven. Het hang zo erg af van de situatie waarin je je bevindt. Veel klanten willen een website om hun product of dienst te promoten, maar hebben eigenlijk te weinig aanbod om een hele webshop in elkaar te zetten. Dan is een webshop met bijvoorbeeld Wix of WordPress niet de optimale oplossing. Als het gaat om het resultaatgericht verkopen van één product of dienst, dan zou een e-commerce funnel zoals ClickFunnels veel meer tot zijn recht komen. And what about Leadpages? Die zit er veel meer tussenin naar mijn mening. Leadpages positioneert zich als landingspagina expert naast zowel Clickfunnels als Wix qua gemak om een online presence neer te zetten. Dus dan zou je wel kunnen redeneren dat Leadpages best of both worlds is.

Landingspagina’s maken met Leadpages

Omdat ClickFunnels ervan uit gaat dat je op een ander platform je overtuiging doet, zoals door middel van video’s op Youtube, kun je op de e-commerce funnel van ClickFunnels je volledig richten op het binnenhalen van de klant. Leadpages richt zich daarentegen veel meer op de kwaliteit van de landingspagina en wil er voor zorgen dat deze naadloos aansluit op je uitstraling en huisstijl als online onderneming. Daarom zit in mijn ogen veel meer tegen een CMS aan dan een e-commerce funnel. Echter blijft ook het doel van deze landingspagina om een verkoop te sluiten op één pagina. Maar is dat veel anders dan een webshop? Daar wordt een klant ook zo snel mogelijk naar de kassa geduwd met het juiste product in zijn winkelmand. Alleen bij Leadpages gebeurt dat op 1 pagina.

Waarom landingspagina’s maken met Leadpages?

Je hebt met Leadpages heel veel mogelijkheden om een unieke landingspagina te maken. Je kunt kiezen uit talloze templates die worden aangeboden. Daar vanuit kun je de landingspagina exact aanpassen aan jouw behoeftes en wensen. Als je een beetje handig bent met HTML, kun je zelf ook je landingspagina maken. Je maakt alleen geen gebruik van de honderden best practice templates van Leadpages. Een gemiste kans wellicht. De landingspagina templates van Leadpages zijn natuurlijk al enorm doorontwikkeld om de hoogste conversie te realiseren. Want alhoewel Leadpages veel meer op een Wix lijkt dat ClickFunnels, dien je niet te vergeten dat het nog steeds gaan om converterende landingspagina’s.

Wanneer CMS inzetten en wanneer landingspagina?

Wanneer gebruik je nu een CMS en wanneer gebruik je nu een landingspagina? Of moet ik ze allebei gebruiken? Het antwoord hierop hangt helemaal af van je aanbod. Hoeveel producten bied je aan? Heb je veel producten, dan ontkom je niet aan een webshop via bijvoorbeeld WordPress in combinatie met WooCommerce. Heb je slechts één product, dan kun je – in sommige gevallen – veel beter gebruik maken van een landingspagina oplossing.

Ook de dynamiek speelt uiteraard mee. Landingspagina’s zijn eigenlijk veel meer bedoeld voor korte termijn aanbiedingen. Dat kan het nog steeds gaan om enkele jaren, maar het wordt veelvuldig ingezet voor acties. Na verloop van tijd is een actie afgelopen, of er is een nieuwe actie, zodat er van de oude geen gebruik meer wordt gemaakt. Dan wordt een landingspagina vanzelf achterhaald.

SEO belang landingspagina

Met bovenstaande in het achterhoofd dien je ook goed na te gaan wat je SEO-strategie is. Je wilt natuurlijk, althans dan zou ik doen, wel een SEO-reputatie opbouwen. Dat doe je door onder een domeinnaam een reputatie op te bouwen door middel van content. Hoe meer (‘goede’) content je hebt hoe beter je scoort geldt over het algemeen. Maar op een landingspagina heb je uiteraard niet heel veel ruimte voor content, aangezien het gaat om slechts één pagina. Je zou kunnen overwegen om meerdere landingspagina te maken. Elk bijvoorbeeld gericht op een verschillende toepassing van je product, of voor verschillende branches. Op een overzichtspagina kun je linken naar alle verschillende landingspagina’s. Zo kun je je domeinnaam toch verrijken om goed gevonden te worden.

Ook is het vanuit Leadpages mogelijk om een en ander te integreren met WordPress. Zo kun je content die je vanuit Leadpages publiceert, ook op WordPress publiceren. Dan zou ik ervoor kiezen om de landingspagina’s niet door Google te laten ranken. Dan wordt je content alleen via je reguliere site geïndiceerd en gerankt. Zo maak je handig gebruik van de landingspagina’s van Leadpages en bouw je toch een SEO-positie op via je reguliere site. Zeg maar wederom best of both worlds.

A/B Testen met Leadpages

Als online marketeer weet je als geen ander het belang van A/B testen. Met e-mail marketing is dat al heel gebruikelijk. Met A/B testen maak je twee of meerdere versies van een uiting en je kijkt bij een kleine groep, ik gebruik zelf vaak een 5-10%, wat de conversie per uiting is. De beste uiting stuur je vervolgens naar de overige 90% van je doelgroep. Een perfecte manier om met een kleine handigheid je conversie te verhogen. Bij landingspagina’s werkt dat niet anders.

Indien je een campagne start, dan kun je het bezoek laten landen op je landingspagina. Ook hier kun je via Leadpages handig instellen dat een deel van het eerste bezoek op landingspagina A terechtkomt en het andere deel op landingspagina B (vaak gebeurt dit om en om, bezoeker 1 gaat naar landingspagina A en bezoeker 2 gaat naar landingspagina B). Je kunt zelf instellen hoeveel bezoekers en/of converterende klanten je nodig hebt om te beslissen voor welke versie je uiteindelijk gaat. Een landingspagina kan een groot verschil hebben ten opzichte van een andere landingspagina qua conversie. Het zou zonde zijn om dit potentiële voordeel te laten liggen.

Leadpages features

Leadpages is een programma dat al helemaal is uitgekristalliseerd. Onderstaand zie je alle features die Leadpages je biedt voor het genereren van goed-converterende landingspagina’s.

Leadpages editor

Met Leadpages kun je eenvoudig en zonder enige technische kennis een goed-converterende landingspagina maken. De Leadpages editor werkt op basis van drag & drop, dus je hoeft niets te coderen – kan natuurlijk wel – en je sleept zo – à la Wix – je landingspagina bij elkaar. Ook kun je gebruikmaken van handige features als pop-ups of ‘sticky’ alert bars. Hierdoor kun je de bezoeker vooral overtuigen om zijn of haar e-mail adres achter te laten. Zo blijf je in contact met interessante leads en kun je met een goed e-mail marketing programma je conversie alsnog verdubbelen.

Gratis supersnelle hosting

Je hoeft je geen zorgen te maken over de hosting van je landingspagina. Al je pagina’s worden gratis gehost op supersnelle servers met 99,9% uptime garantie. De laadtijd van je pagina is zeer snel (ik heb een laadtijd gezien van 91 op basis van Google Page Speed). Indien je digitale producten verkoopt, zoals een ebook, software of een online training, dan kun je deze ook op de Leadpages server laten hosten. Zo ontvangt iemand die iets aanschaft direct zijn product en heb je er geen omkijken naar.

Ongelimiteerd aantal landingspagina’s, bezoekers en leads

Het is wel prettig om te weten dat je geen limieten hebt en dat je later geen hogere rekening gepresenteerd krijgt. Je weet waar je aan toe bent. Je koppelt één domeinnaam aan je Standard-account en je kunt zo veel landingspagina’s maken als je wilt. Ook is het bezoek niet gelimiteerd en/of het aantal leads. Ook betaal je niet voor extra bezoek of per lead. Gewoon een vast bedrag per maand zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

Geautomatiseerde berichten

Als je zelf geen e-mail marketing programma hebt, dan kun je ook geautomatiseerde berichten instellen in Leadpages zelf. Zo krijgen bezoekers die hun e-mail adres achterlaten op jouw landingspagina relevante berichten in hun e-mail box. Je kunt zelf instellen wie op welke momenten welke berichten dient te ontvangen. Zo kun je uitstekend inspelen op zijn behoefte om hem te overtuigen om (alsnog) jouw product te kopen.

SEO-geoptimaliseerd

Je hebt met Leadpages voldoende mogelijkheden om je pagina te optimaliseren voor zoekmachines. Naast de eenvoudig aanpasbare meta-gegevens, zijn ook de templates SEO-vriendelijk opgebouwd. Er is bovendien ook voldoende ruimte om SEO-content te plaatsen om je ranking in Google positief te beïnvloeden.

Dashboard en analysemogelijkheden

Op eenvoudige kun je de prestaties van je landingspagina’s overzien en analyseren. In je dashboard zie je duidelijk alle metrics zoals bezoek, leads en verkopen. En dat per landingspagina. Zo kun je uitstekend analyseren welke landingspagina het beste presteren en welke conclusies je kunt trekken uit je A/B testen. Deze learnings kun je dan weer prima toepassen op je overige landingspagina’s. Zo kom je tot steeds betere resultaten.

Meer dan 40 integratiemogelijkheden

Vanuit Leadpages heb je mogelijkheden om je landingspagina te koppelen met vele verschillende applicaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Analytics, WordPress en MailChimp. Zo maak je optimaal gebruik van alle mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, én is alles geïntegreerd en schaalbaar, zodat je niet binnen de kortste keren een andere oplossing moet uitzoeken.

Databescherming

Met Leadpages voldoe je aan de wetgeving rondom databescherming. Alle data die je via Leadpages ontvangt, wordt in een secure omgeving ontvangen en opgeslagen. Je bezoeker heeft ook de mogelijkheid om een opt-in te geven rondom e-mail marketing, zodat iedereen die e-mail van je ontvangt ook daadwerkelijk heeft aangegeven dat hij interesse heeft hierin.

Handige templates Leadpages

Je kunt kiezen uit honderden (responsive) templates van Leadpages. Het fraaie is, en dat zie je ook wel dat het uiteindelijk alleen maar de conversie gaat, dat je de templates kunt sorteren op Highest Converting. Dan weet je zeker dat het gaat om een best practice qua sales en conversie. Aan jou dan natuurlijk wel om dit toe te passen op je eigen product en je eigen doelgroep. Wat voor de een werkt hoeft niet per se voor de ander te werken. Maar je weet wel dat je een goed werkend vehikel hebt om je product aan de man te brengen.

Uiteraard kun je de templates ook selecteren op categorie. Wat wil je aan de man brengen en op welke wijze? Gaat het om een wedstrijd of een gratis download? Wil je dat mensen zich inschrijven voor een webinar of om een vooraankondiging dat je binnenkort een product gaat lanceren waar mensen zich op kunnen inschrijven? Komt er een evenement aan, of wil je echt een pure converterende verkooppagina? Of wil je een template kiezen die in jouw branche wordt toegepast zoals coaching, e-commerce of software? Je kunt eenvoudig je template uitkiezen die bij jouw behoefte past. En uiteraard ook past bij jouw ideeën over opzet en design. Vervolgens kun je zelf de template aanpassen aan jouw wensen. Geen enkel probleem om op deze manier dezelfde dag nog te starten met een landingspagina!

Prijs Leadpages landingspagina’s

Leadpages is qua prijs uitstekend te doen. Het Standard-instapmodel kost slechts $25 per maand. Je kunt met dit pakket 1 domeinnaam koppelen (dit kan je eigen domeinnaam zijn en/of je krijgt ook een gratis domeinnaam van Leadpages). Hiermee kun je een ongelimiteerd aantal landingspagina’s maken die ook zonder verdere kosten worden gehost (met ongelimiteerd bezoek). Je hebt de beschikking over honderden responsive templates van Leadpages en meer dan 40 integraties met allerlei applicaties zoals Google Analytics en Mailchimp. Bovendien krijg je technische ondersteuning via e-mail. Dit is een uitstekende optie om te starten met het inzetten van goed-converterende landingspagina’s.

Voor $48 per maand kun je met het Pro-pakket van Leadpages een stapje verder zodat je ook ongelimiteerd kunt A/B testen. Bovendien kun je e-mail triggers instellen vanuit de landingspagina’s in combinatie met 10 standaard SMS opt-in campagnes. Ook kun je gebruik maken van de kassa van Leadpages. Je kunt 3 domeinen koppelen en bovendien kun je ook via de chat gebruik maken van de technische ondersteuning.

Advanced pakket

In het Advanced-pakket heb je voor $199 per maand toegang tot alle voordelen van Leadpages. Naast het bovenstaande, heb je ook toegang tot meer integraties, heb je 5 sub-accounts om met meerdere collega’s te werken en zijn er 50 extra opt-in campagnes mogelijk. Je kunt tot maar liefst 50 domeinen koppelen. Zo kun je een brede doelgroep bedienen. Ook voor online consultants is dit een prima oplossing om zo voor elke klant een campagne op te zetten. Met de 1-on-1 Quick Start Call helpt een Leadpages consultant je telefonisch op weg met je eerste campagne. Zo weet je dat je direct aan de slag kan gaan en dezelfde dag nog een converterende landingspagina kunt opzetten.

Kun je Leadpages ook gratis uitproberen? Natuurlijk! Met de gratis 14 dagen proefversie krijg je toegang tot Leadpages en kun je je eerste landingspagina al samenstellen en publiceren. Als je eenmaal zo ver bent, dan zie je direct de voordelen voor jou in de praktijk. Ben je overtuigd? Prima, dan laat je het proefabonnement geruisloos overlopen in een betaald abonnement. Ben je niet overtuigd? Ook prima, dan zeg je het abonnement voor de 14 dagen aflopen op, en dan kost het je geen cent.

Je hebt de garantie dat je een best practice in handen hebt als het gaat om een verkoopgerichte landingspagina.

Voordelen Leadpages landingspagina’s

Met Leadpages kun je zonder twijfel fraaie goed-converterende landingspagina’s maken. Dit zijn best practices die veel meer gericht zijn op sales en conversie dan een reguliere website. Je hebt de garantie dat je een best practise in handen hebt als het gaat om een verkoopgerichte landingspagina. Hiermee ben je in staat om in zeer korte tijd een verkoopplatform te creëren wat past bij jouw business. Zeker als je opziet tegen het maken van het complete website of webshop, dan is een landingspagina met Leadpages een goede oplossing voor jou.

Met behulp van de honderden templates kun je eenvoudig starten. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar je kunt gelijk aan de slag met best practices die zich al in de markt hebben bewezen. Bovendien zijn deze templates gemakkelijk aan te passen naar exact jouw wensen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je iets ‘standaard’ in handen hebt. Zo heb je een bewezen framework in handen. Je kunt deze helemaal aanpassen naar jouw wensen en ideeën die passen bij jouw doelgroep. Want jij weet per slot van rekening het meeste van jouw doelgroep.

Je kunt Leadpages integreren met tientallen nuttige applicaties zodat jouw online business 1 naadloos geheel is. Zo kun je Leadpages integreren met onder andere Google Analytics, Mailchimp en WordPress. Zo ben je er zeker van dat alles goed gebeurt en je geen belangrijke data kwijtraakt.

Betaalbare oplossing

Leadpages is een alleszins betaalbare oplossing. Met het Standard-pakket kun je zo aan de slag en je kunt honderden landingspagina zonder extra kosten. Een goed-converterende landingspagina hoeft daarom helemaal niet duur te zijn. Het instapmodel is prima te betalen en scheelt niet heel van WordPress qua kosten. Ben je nu echt overtuigd en heb je positieve resultaten met een product? Dan kun je altijd besluiten om je pakket uit te breiden. Zo kun jij je online business uitbouwen.

In Leadpages heb je prachtige mogelijkheden om te upsellen. De pagina’s zijn gericht op één hoofdproduct, maar je kunt eenvoudig andere bijpassende producten aanbieden. Als je bijvoorbeeld een online training aanbiedt, dan kun je een additionele 1-op-1-sessie met jou aanbieden voor een goed bedrag. Of je biedt een additionele, complementaire training aan voor de helft van de prijs. Zeker als het gaat om hoge-marge producten die nauwelijks iets kosten om te dupliceren. Dan kan je eenvoudig een heel goed aanbod doen met een hoge korting. Hierdoor is de kans van slagen groot dat je nieuwe klanten dit afnemen. Zo kun je je gemiddelde bestelwaarde met gemak met zo’n 20% verhogen. Dat is gemakkelijk geld verdienen!

Nadelen Leadpages landingspagina’s

Leadpages is geen turn-key oplossing zoals Clickfunnels wel is. Er is wel een aantal zaken dat je dient te koppelen. Denk hierbij aan Mailchimp voor je e-mail marketing en een kassa bij het Standard-pakket. Maar het implementeren is niet veel moeilijker dan WordPress en als het staat, dan staat het en dan kun jij je op de verkoop richten.

Landingspagina’s zijn en blijven een oplossing dat zich op één product richt. Je kunt natuurlijk veel verschillende landingspagina’s maken, 1 voor elk product. Maar als je heel veel producten hebt, dan zou een webshop wellicht een betere oplossing voor je zijn.

Voordelen Leadpages:

  • Fraaie mogelijkheid om een online presence te maken
  • Honderden bewezen goed-converterende templates
  • Integratie met tientallen nuttige applicaties
  • Betaalbare oplossing zonder bijkomende kosten
  • Prachtige mogelijkheden om te upsellen

Nadelen Leadpages:

  • Geen turn-key oplossing
  • Gericht op één (hoofd)product

Eindbeoordeling Leadpages landingspagina’s

In het begin van dit artikel stelde ik dat Leadpages best eens best of both worlds zou kunnen zijn. Ik weet niet of dat nu per se het geval is, maar Leadpages is wel een manier om goed-converterende landingspagina’s te maken. Eenvoudig en snel. Je bent hiermee verzekerd van een online presence waarbij je voor de dag mag komen. Op deze manier hoef je dus geen ingewikkelde website of webshop in elkaar te knutselen. Je komt goed voor de dag, en je hebt een goed-converterend vehikel in handen. Met de templates en talloze mogelijkheden, maak je eenvoudig iets goeds. En je hebt er geen technische kennis voor nodig.

Als je veel producten hebt, dan weet ik niet of je zou moeten kiezen voor Leadpages. In Leadpages kun je namelijk geen webshop bouwen. Maar de prijs is zo aantrekkelijk dat je een webshop zou kunnen maken in bijvoorbeeld WordPress. En daarnaast gebruik je Leadpages aan om prachtig converterende landingspagina’s te maken. Zo kun je beide naast elkaar hebben bestaan. Dan heb je het over all of bothworlds. Waarom zou je kiezen? Als ik een cijfer zou moeten geven aan Leadpages, dan kom ik uit op een 8.

Eindoordeel review Leadpages

Ga naar de website van Leadpages Vraag de 14 dagen Leadpages testversie aan

Al sinds 2001 ben ik professional op het gebied van online marketing en e-business. Ik heb voor enkele grote organisaties gewerkt, waarna ik als freelancer ondersteuning heb geboden aan organisaties zoals PostNL, MS Mode en de gemeente Den Haag. Sinds 2014 ben ik echt online ondernemer en exploiteer ik enkele succesvolle online concepten in verschillende niches. Neem gerust contact met me op via john@roimedia.nl.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *