SEMrush SEO-tool
Als je als SEO specialist actief bent met search engine optimization (SEO), dan is een goede ranking tool zoals SEMrush onontbeerlijk. Je wilt immers weten wat de effecten zijn van je acties.
Je optimaliseert pagina’s, maakt nieuwe content aan, verbetert de snelheid van je site, maakt een betere mobiele versie van je website, doet aan link building, en gaat actiever aan de slag met social media. Allemaal zaken die invloed hebben op je SEO.
Nu ken ik mensen die gewoon een keyword in search engines zoals Google intikken en kijken naar hun rank tracking. Dat kan natuurlijk voor kleine bedrijven die niet heel erg afhankelijk zijn van hun website of van SEO. Als je echt professioneel met SEO aan de slag gaat, dan moet je een ranking tool hebben om je Google positie continu in de gaten te houden.
Ranking monitor
Door je ranking continu in de gaten te houden zie je wat de effecten van je acties zijn. Als ik een pagina heb verbeterd en nog beter heb geoptimaliseerd voor Google, dan wil ik zien of ik een maand later een positie ben gestegen in Google.
Of ben ik juist gedaald en heb ik een en ander over-geoptimaliseerd? Dan weet ik in ieder geval dat ik niet verder moet gaan op de ingeslagen weg en mijn SEO-strategie dien te wijzigen.
Of als je overstapt van hosting partij, dan wil je ook kunnen zien of je over de gehele lijn niet achteruit gaat met je ranking. Een verhuizing dien je alleen te doen als je ranking niet negatief beïnvloed wordt. Als je door een kostenbesparing verhuist en je ranking holt daardoor achteruit, dan is je kostenbesparing in één klap teniet gedaan en dan kan het zelfs je business in gevaar brengen.
Veel bedrijven doen ook aan link-building en vooral ook dan is het bijhouden van de zoekmachines posities met een google ranking tool onmisbaar.
Gelukkig zijn er heel veel goede tools beschikbaar in de markt. Omdat ik voor verschillende bedrijven heb gewerkt, heb ik ook met veel verschillende zoekmachine ranking tools gewerkt. Op deze site zal ik alle ervaringen één voor één delen. Hieronder mijn ervaringen met SEMrush.
SEO-ranking achterhalen
Waar gaat het vanuit mijn perspectief over bij de keuze van een zoekmachine ranking tool? Allereerst wil je betrouwbaarheid.
Zijn de getoonde resultaten ook echt de actuele resultaten in Google of andere zoekmachines?
Heb je genoeg ruimte voor alle zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden?
Heb je voldoende ruimte om meerdere websites te monitoren?
Hoeveel tijd kosten het om een en ander te implementeren?
Hoe scoren mijn concurrenten?
Hoe eenvoudig is het om frequent je ranking te zien, en vooral om de verschillen ten opzichte van voorgaande periodes te zien? En tenslotte, wat mag dat kosten?
Gemak
Ik moet zeggen dat SEMrush één van mijn favoriete tools is. Het is zeer eenvoudig om met SEMrush te starten. Je kunt keywords in een keer uploaden voor je keyword research zodat je niet alles hoeft in te voeren.
De SEO toolkit vind ik overzichtelijk om alle views te vinden die je nodig hebt en de rapportages en overzichten zijn kraakhelder. Zo helder zelfs dat je ze direct kunt presenteren.
Menigmaal heb ik rapporten van SEMrush gebruikt om te gebruiken in presentaties. Dat bespaart ook nog flink tijd ook.
In het dashboard van de tool zie je al je metrics heel helder gepresenteerd. Wat is je authority score, hoeveel backlinks heb je, in welke landen wordt je gevonden, wat is de trend voor wat betreft de bezoekers, wat zijn jouw belangrijkste zoekwoorden en wat zijn jouw belangrijkste concurrenten?
Met dit overzicht weet je in een oogopslag erg goed waar je site aan toe is. En met een click op de desbetreffende onderwerpen, zoom je erop in en kun je met analyseren starten.
Betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid van SEO-tools wordt veel gezegd en geschreven. Vaak worden rankings door zogenaamde experts in twijfel getroffen.
Ik heb meerdere malen de proef op de som gedaan en de daadwerkelijke ranking kwam nagenoeg altijd overeen met de ranking in de tool. Daarom durf ik blind te varen op de ranking van SEMrush en geef ik de betrouwbaarheid een dikke voldoende.
Voldoende zoekwoorden
Bij een SEO-tool is de grote vraag of die het aantal zoekwoorden ondersteunt dat je nodig hebt. Het zou balen zijn als je niet alle zoekwoorden mee kunt nemen en een keuze moet gaan maken. Zeker als je meerdere sites hebt en/of meerdere markten moet bedienen die elk met een eigen zoekwoordenset werken. Dan kan een beperking lastig zijn.
Ik ben bij SEMrush niet tegen het maximum van het aantal zoekwoorden aangelopen. En dat was bij het Pro-instappakket. Mocht je nu echt meer zoekwoorden nodig hebben, dan zou je uiteraard altijd nog de overstap kunnen maken naar Guru of Business, maar voor de meeste kleine bedrijven is de Pro voldoende (ikzelf gebruik Guru).
De keyword magic tool staat bij mijn zoekactiviteiten centraal. Hierbij vind ik alle relevante zoekwoorden en kan ik aan de hand van het zoekvolume en de KD (keyword difficulty) score zien op welke zoekwoorden ik mij het beste kan richten.
Meerdere projecten
In het geval van de klant waarvoor ik werkte was er slechts een site die gerankt moest worden. Ikzelf heb echter meerdere sites die ik zou willen monitoren met een SEO-tool. Dan is het prettig dan met een ranking tool zoals SEMrush meerdere projecten opgegeven kunnen worden.
Elk project heeft dan zijn eigen url met bijbehorende zoekwoordenset welke op gezette tijden wordt bijgehouden. Op deze manier bespaar je tijd, aangezien je het project slechts een keer hoeft op te zetten, en daarna heb je er geen omkijken meer naar (tenzij je natuurlijk nieuwe zoekwoorden ontdekt waarop je gerankt wilt worden).
Concurrenten
Hoe positioneert jouw site zich ten opzichte van de concurrenten? Een niet onbelangrijke vraag als jij op nummer 1 wilt komen te staan in Google. Het is van belang om met competitive research te achterhalen wie er boven jou staan, met welke pagina’s om te kijken waarom zij boven jou staan in Google.
Komt het omdat hun site meer content heeft? Of hebben zij meer backlinks? Of doen zijn elke dag een update van de content, terwijl jij dat een keer per jaar doet?
Pas als je weet waarom jouw concurrenten boven je staan, kun je een plan maken om met jouw website op nummer 1 in Google te komen te staan.
Historische verschillen
Historische verschillen zijn onontbeerlijk in het overzicht van een SEO-tool. Je wilt immers weten wat de verandering van positie is ten opzichte van het vorige meetmoment.
Niets is zo onoverzichtelijk als een lange lijst met zoekmachine positieresultaten zonder dat je weet wat het verschil is ten opzichte van daarvoor. Zo kan je veel eenvoudiger analyseren wat de effecten van bepaalde SEO-werkzaamheden zijn geweest.
Kosten
In eerste instantie zag ik wat op tegen de terugkerende kosten van SEMrush. Daarvoor had ik een SEO tool die eenmalig een bepaald bedrag kostte.
Echter, als je nagaat wat je kunt winnen met een goede SEO-tool zoals SEMrush, dan zijn de maandelijkse kosten nog steeds slechts een fractie van je omzet en de winst die je kunt behalen. Daarnaast ben je er in mijn optiek met een terugkerende fee van verzekerd dat de ontwikkelaars van SEMrush continu de software zullen blijven ontwikkelen met nieuwe zoekmachines, nieuwe features en toepassingen.
Voor hen geldt dat ze jou elke maand binnenboord moeten houden om klant te blijven. De overstap naar een andere SEO-tool is namelijk zo gemaakt.
Doorontwikkeling
Indien je een eenmalig bedrag betaalt, dan heeft de ontwikkelaar al zijn werk gedaan, waar jij achteraf voor betaalt. Zijn motivatie zit hem niet om jou telkens vernieuwingen aan te bieden. Daar betaal jij toch niet voor dus waarom zou hij dat doen?
De ontwikkelaar van zo’n tool richt zich op de ontwikkeling van de volgende versie, die jij mag aanschaffen. Hij hoopt dus eigenlijk, kort door de bocht gesteld, dat jouw software niet meer voldoet aan jouw wensen, zodat jij de nieuwe upgrade betaalt. Dit business model wringt in mijn optiek, vandaar mijn voorkeur voor een terugkerende fee.
Daarnaast zijn de kosten met (vanaf) $100 per maand in een prijsrange dat ik zeg dat dit acceptabel is. Vergelijk het eens met de kosten die je aan Google Ads uitgeeft, of het bedrag dat je uitgeeft aan een content writer om een stukje SEO op te bouwen.
Of vergelijk het eens met andere kosten die je hebt als online bedrijf. Als SEO centraal staat in je online marketing-strategie, dan mag je in mijn optiek op deze kosten niet besparen.
Content tool
De content tool van SEMrush is mijn favoriet. Als tekstschrijver zie ik direct wat de content gap is ten opzichte van concurrenten. Ik zie daarnaast ook welke zoekwoorden ik mis.
Vervolgens kijkt de tool ook naar leesbaarheid. Zijn mijn zinnen en paragrafen wel kort genoeg. Met deze on page optimalisatietool kan ik de SEO score van een pagina met gemak van een dikke onvoldoende ombuigen naar een dikke 8 of 9.
Backlinks
In het overzicht zie je de backlinks naar jouw site in een helder overzicht staan. Wat zijn de sites die de meeste links naar je hebben geplaatst? Wat is je backlink gap met je concurrenten? Met dit overzicht kun je helder nagaan of je link building strategie effect heeft.
Nederlandse insights
De meeste SEO-tools om je ranking te bepalen zijn gericht op de Amerikaanse markt. Dat is ook logisch aangezien de Amerikaanse markt of het gebied van software de trend zet, en zeker op het gebied van SEO tools.
Alleen kan het voor een Nederlands bedrijf soms wat lastig zijn. Maar in de SEO-rankingtool SEMrush zie je de internationale scope met betrekking de tool. Niet onlogisch ook, het bedrijf komt uit Cyprus.
Je ziet bijvoorbeeld de internationale zoekmachines, maar ook bij de feature over de trendsettende sites zie je gewoon een Nederlandse top 10 die naar voren komt. Niet een heel belangrijk punt, maar wel een overweging om mee te nemen.
Waarom de SEO-tool van SEMrush kopen?
Simpel, als je SEO serieus neemt, dan koop je een SEO-tool. En SEMrush is één van de betere SEO-tools in de markt. Het biedt gemak, overzicht, Nederlandse insights, prestatie van je concurrenten, en nog veel meer. SEMrush biedt zo veel inzichten in je SEO-ranking.
Aan de informatie die je krijgt zal het niet liggen, met deze SEO-tool kun je direct aan de slag. Je hebt een zeer compleet pakket om je SEO-strategie te ondersteunen. Daarom is het een goede investering in SEO.
Kosten SEO-tool SEMrush ranking software
De kosten van SEMrush zijn fors in vergelijking, maar vallen mee als je het vergelijkt met wat je ervoor krijgt. SEMrush biedt drie levels aan, Pro, Guru en Business.
Het Pro-plan kost $99,95 per maand. Dit is ideaal voor kleine bedrijven en een-pitters. Het Guru-account kost $199,95 per maand en biedt meer resultaten per rapport (30.000 in plaats van 10.000), meer rapporten per dag (5.000 in plaats van 3.000) en meer zoekwoorden updates per maand (1.000 in plaats van 250).
Ook is het mogelijk om historische data in te zien met de Guru-versie wat met het Pro-account niet mogelijk is. Het Business-account tenslotte kost $399,95 per maand en biedt 50.000 resultaten per rapport, 10.000 rapporten per dag, 5.000 updates per maand, inzicht in de historische data en ook de mogelijkheid om je Google Shopping listings te managen met behulp van SEMrush.
7-dagen testversie
Het fijne van SEMrush is dat ze een volledige Free 7-Day Trial aanbieden. Met deze testversie kun je de tool van top tot teen bekijken of het een toegevoegde waarde heeft voor je bedrijf. Mocht dit zo zijn, dan laat je het account automatisch doorlopen in een betaald account. Mocht het toch niet zijn wat je zoekt, dan kun je zonder vragen je account binnen 7 dagen annuleren.
Instappen met Pro Account
Tenzij je behoefte anders is, zou ik instappen via het Pro-account. Je merkt vanzelf wel of het aantal resultaten, rapporten, site audits en keyword-updates voldoende is voor je. Mocht dat niet zo zijn dan kun je altijd nog je account upgraden naar Guru of Business.
De historische data is natuurlijk ook erg prettig, maar de SEO-rankingtool biedt zo veel informatie in het Pro-account dat je daar toch echt wel even zoet mee bent. Als je dat allemaal onder de knie hebt, is een volgende stap wellicht een handige.
Voordelen SEMrush SEO ranking tool
SEMrush is een fantastische SEO-tool met voldoende overzichtelijk rapporten. Het biedt veel functionaliteiten die belangrijk zijn voor een online ondernemer die SEO hoog in het vaandel heeft staan.
Met deze informatie kun je eenvoudig achterhalen wat de effecten van je SEO-werkzaamheden zijn en wat er allemaal nog verbeterd kan worden. Het is een echte tool voor SEO-professionals.
De uitgebreide rapportagemogelijkheden zijn een groot pluspunt, aangezien dit jouw werk aanzienlijk eenvoudiger maakt om anderen te overtuigen van te nemen stappen, of dit nu je klanten zijn of partners. Helemaal als je SEMrush met Google Analytics koppelt. Met behulp van de rapporten analyseer jijzelf bovendien ook een stuk eenvoudiger zodat je de data eerst leesbaar moet maken.
Het voordeel van een abonnement op SEMrush is dat de tool continu wordt doorontwikkeld. SEMrush is met honderden man dagelijks bezig om de tool uit te breiden.
Zij weten als geen ander wat de trends zijn op het gebied van zoekmachine marketing en waar je als klant naar op zoek bent. Daarom optimaliseren zij de tool continu zodat SEMrush één van de beste tools in de markt blijft.
Nadelen SEMrush zoekmachine ranking tool
De tool is echt breed. Je hebt zo veel verschillende inzichten en insights dat je haast een dagtaak nodig hebt om alle data te analyseren. Dan schiet het natuurlijk wel zijn doel voorbij.
Zoals ik met alle tools doe, pak ik er de views uit die mij concreet helpen en die gebruik ik dan frequent. En eens in de zoveel tijd probeer ik wat extra mogelijkheden uit om te kijken of er toch nog niet meer data inzit waar ik concreet iets aan heb.
Het gevaar is dat informatie nice to know is, maar je moet echt wel in verband met jouw tijd op zoek naar slechts must know informatie. En die heeft SEMrush meer dan genoeg.
Voordelen SEMrush
- Veel verschillende SEO inzichten
- Uitgebreide rapportage
- Doorontwikkeling tool
Nadelen SEMrush
- Haast een dagtaak om alles te analyseren
Eindbeoordeling SEMrush SEO-tool
SEMrush behoort absoluut tot één van de beste SEO-tools in de markt. Het biedt alle views die je nodig hebt, van concurrenten analyse tot backlinks, van ranking tot historische verschillen. Het nadeel is dat het echt veel is wat je krijgt aan informatie, zodat je wel een manier moet bedenken om de informatie af te bakenen.
Al met al, ben ik er zeer tevreden mee en krijgt de tool van mij de eindbeoordeling 9. Probeer SEMrush daarom gerust!
Leave a Reply