Featured

Online ondernemen: the world is mine!

Steeds meer mensen wagen de sprong met online ondernemen. Met name door de laagdrempeligheid om een online bedrijf te starten. Iedereen kan dezelfde dag nog met een online bedrijf beginnen.

Maar ook willen steeds meer mensen online geld verdienen en onafhankelijk zijn. Niet alleen financieel, maar vooral ook om niets te hoeven verantwoorden aan een baas of leidinggevende. Vrij zijn.

Zo’n 10 jaar geleden heb ik ook de keuze gemaakt om voor mijzelf te beginnen. Eerst als freelancer en vervolgens heb ik twee succesvolle internet bedrijven gestart: een reissite en een webshop.

Rijk worden met online ondernemen

De social media staan bol van ‘internet miljonairs’ die jou wel even gaan leren hoe ook jij snel een internet miljonair wordt. Zodat jij je favoriete auto kunt kopen en in je droomhuis woont. Dit riekt soms gewoon naar oplichtingspraktijken. Of misleiding op zijn minst.

Ik neem al die video’s met een hele grote korrel zout. Al zijn er vele internet miljonairs, echt vele. Je kunt echt miljoenen omzetten en verdienen met onder andere dropshipping, dropservices, affiliate marketing, online coaching of het schrijven van een e-book.

Maar de vraag is of je miljonair wordt door die “YouTube goeroes”. Het recept is bekend: een succesverhaal tonen met Lamborghini’s en droomhuizen, jou vooral op het hart drukken dat jij dit ook kan, maar dan moet je wel even een training kopen van 1.000 euro waarin het allemaal wordt uitgelegd.

Dat is een business model op zich, 2.000 cursisten à 1.000 euro per cursus… Ik blijf erbij, snel (en eenvoudig) rijk worden is zeer uitzonderlijk. Je zult er toch vooral heel hard voor moeten werken.

Youtube staat bol van ‘internet miljonairs’ die jou wel even gaan leren hoe ook jij een internet miljonair wordt

De goeroes leggen jou wel even uit welke stappen jij moet nemen om ook rijk te worden. Ongetwijfeld hebben deze ‘internet miljonairs’ online successen weten te boeken. Daar twijfel ik echt geen moment aan.

Maar juist omdat zo veel mensen ‘iets’ op internet willen doen zijn er heel veel opportunisten in de markt die hier handig op in springen. Mensen weten niet wat ze moeten doen. En vooral niet hoe zij moeten starten.

1.000 euro lijkt immers een prima investering om ‘even’ miljonair te worden. Maar als duizenden cursisten nu dezelfde strategie toepassen, waar is je competitief voordeel dan? Het is met name korte termijn gericht.

Neemt niet weg dat je wel het een en ander kunt leren van zo’n online cursus. Zeker als starter. Maar houd wel in je achterhoofd dat de eerste die rijk(er) wordt de internet goeroe zelf is.

Onafhankelijk zijn met online ondernemen

Ikzelf ben nog (!) geen miljonair geworden met internet. Maar ik ben wel onafhankelijk. Ik heb al ruim tien jaar niet meer aan een leidinggevende te hoeven rapporteren. Daarnaast heb ik een jaar in Colombia gewoond en woon sinds 2019 in Spanje.

Dat is het voordeel van internet dat je overal ter wereld kan wonen. Ik noem mijzelf geen digi-nomad, want elke verhuizing lijkt wel een volksverhuizing met twee kids en huisdieren…

Het leven onder de Spaanse zon bevalt mij goed. Mijn twee kinderen hebben het naar hun zin in Spanje. Ik ben elke dag blij dat ik hen deze verrijking kan geven om in meerdere landen gewoond te hebben. Zij kennen meerdere culturen en talen.

Dat is een voordeel die niemand hen meer afpakt en hun zal helpen in hun leven.

Succesvolle ideeën voor online ondernemen 

Zoals ik al stelde zijn er heel veel mensen die online ondernemer willen worden en willen weten hoe zij moeten starten. Ervaringen van een online ondernemer kunnen hen helpen om de eerste stap te zetten. Of juist om de vervolgstap te zetten op weg naar zoveel mogelijk groei.

Het wiel hoeft niet telkens opnieuw uitgevonden te worden. Het zijn echt niet alleen maar nieuwe ideeën die tot succes leiden. Bestaande ideeën kunnen prima worden omgezet naar nieuwe succesvolle product-markt-combinaties.

Ikzelf heb ook altijd de wens gehad om voor mijzelf te beginnen met een eigen bedrijf. En vanwege mijn affiniteit met online marketing, uiteraard ook op het gebied van internet.

Ook ik heb jarenlang op HÉT GENIALE IDEE zitten wachten dat op een dag in mijn hoofd zou poppen. Nou, dat geniale idee is er nog nooit van gekomen. Maar zeg nooit ‘nooit’ want het kan natuurlijk altijd nog gebeuren…

“Beter goed gejat dan slecht bedacht” was het motto van mijn eerste leidinggevende. En dat is ook zo. Alleen je zal een bepaald ‘geleend’ idee wel een nieuwe verpakking of plek moeten geven om succesvol te zijn. Ordinair kopiëren zal nooit (?) succesvol zijn.

E-business ervaringen rondom online ondernemen

Hoe ben ik op de ideeën voor nieuwe online ondernemingen gekomen? Zoals gesteld heb ik een reissite en een online shop.

LeukeKleineHotels

Ik ben de hotelsite LeukeKleineHotels.nl begonnen na een vakantie op Kreta. Hier hadden we een heel leuk kleinschalig hotelletje hadden gevonden. Wellicht kun je in dit geval van een idee-ingeving spreken want ik zag wel de behoefte van mensen die op zoek zijn naar een klein hotelletje.

In die tijd heb ik tientallen domeinnamen geregistreerd en een website voor opgezet. Zo ook voor de site op het gebied van kleine hotels. Ik verwachtte daar eerlijk gezegd nog het minste van aangezien ik dacht dat de concurrentie moordend zou zijn.

Niets bleek minder waar. Zo blijkt maar dat als je maar een niche opzoekt je altijd succesvol kunt worden. En ik ben ervan overtuigd dat er nog voldoende niches zijn waar je nog succesvol online in kunt worden.

indeSHOP

Het tweede online concept is niet mijn idee geweest maar ik heb de online webshop indeSHOP overgenomen. Dit is een internationale webshop in online accessoires zoals pasjeshouders.

Ik zag potentie in het assortiment door de niche, het beperkte formaat van de producten (waardoor de verzendkosten beperkt zijn) en de mogelijkheid voor internationale expansie. Dus in dit geval gaat het dan ook om een bestaand idee verder uitbouwen.

Het is een fraai platform waarop je meerdere producten op kunt aanbieden. Dat is het voordeel van je eigen website: je kunt er alle kanten mee op. Wat jouw product of dienst ook is.

Factoren tot online succes voor online ondernemen

Dus een briljant creatief brein is geen vereiste voor succes online. Al helpt dat natuurlijk wel enorm. Wat is dan nog van belang? In mijn ogen zijn dat:

  • focus
  • discipline
  • je blijven ontwikkelen
  • investeren in jezelf
  • hard werk

Focus op je doel

Het is belangrijk om focus te hebben op je concept. Alleen als jij je focust kun je echt succesvol zijn. Wellicht is dat één van mijn valkuilen aangezien ik altijd meerdere online ondernemingen heb gehad.

Aan mijn twee ondernemingen heb je beide gemakkelijk een full-time job. Nu moet ik de aandacht verdelen. Gelukkig is het zo dat beide business enigszins seizoensafhankelijk zijn.

De reisbranche trekt enorm aan in de lente en zomer terwijl de webshop vooral aan het eind van het jaar piekt. Zo kan de aandacht verdeeld worden over de twee concepten.

Maar ik heb me ook vaak genoeg schuldig gevoeld dat ik het andere concept niet genoeg tijd kon geven omdat ik met het andere business concept bezig was. Ik ben er van overtuigd dat als ik mij 100% op één van de twee gericht zou hebben dat dit concept succesvoller geweest zou zijn.

Het is alleen de vraag of het totaal dan meer zou zijn dan het ene succesconcept. We zullen het nooit weten en ik zou niet gauw één van de twee concepten de nek omdraaien.

Discipline is cruciaal

Discipline is zo’n belangrijke vereiste als je online onderneemt. Juist omdat je veel minder sociale controle hebt van je leidinggevende of collega’s. Je moet wel sterk in je schoenen staan om je echt alleen maar op je business te richten.

Voor startende ondernemers is dat meer dan eens de valkuil. Ik wist al uit eigen ervaring dat ik goed kon werken vanuit huis. Ik plande als werknemer ook elke week een thuiswerkdag in. Dit is vandaag de dag normaal (helemaal na 2020) en ik ken ook veel mensen die slechts één dag per week op kantoor komen.

Tien tot twintig jaar geleden was het helemaal niet zo normaal dat er thuis werd gewerkt. Sommige van mijn leidinggevenden begrepen daar helemaal niets van en stonden er totaal niet positief tegenover. Het werd zelfs ontmoedigd.

Ik deed het dan toch en omdat ik resultaten liet zien heb ik daar verder nooit problemen mee gehad. Maar dan moet het wel in je zitten om je volledig op het werk te richten en niet je dag te verdoen met allerlei andere (huishoudelijke) zaken.

Je hoeft als online ondernemer aan niemand verantwoording af te leggen over je werktijden. Alleen aan je zelf en vooral aan je business. Het is heel simpel: als jij niet genoeg uren in je business steekt dan zal het nooit een succes worden.

Je blijven ontwikkelen

Een andere valkuil van mij is dat ik zo gefocust ben op mijn werk dat ik andere zaken wel eens uit het oog kan verliezen. Maar juist in de online business is het zo erg van belang om je te blijven ontwikkelen om zo de volgende stap te kunnen zetten.

Stilstaan is achteruit gaan. Een cliché eersteklas natuurlijk maar het gaat wel op. Je kunt na je eerste online succes uiteraard genieten van het moment. En dat zal je ongetwijfeld ook doen en ook moeten doen.

Alleen is het dan wel van belang om gelijk weer door te pakken om je online business weer een stap verder te brengen. Het meeste is uitstekend te kopiëren en dat geldt zeker online.

Indien jij succes hebt online dan zien anderen dat ook. Wellicht je concurrenten of wellicht nieuwe online ondernemers zoals iedereen ooit is begonnen. Je zal hen wel een stapje voor moeten blijven anders ben je je voordeel zo weer kwijt.

Blijf daarom altijd kijken naar nieuwe kansen, mogelijkheden om nieuwe kanalen aan te boren, manieren om je huidige manier van werken nog effectiever te maken.

Blijf daarom altijd kijken naar nieuwe kansen, mogelijkheden om nieuwe kanalen aan te boren, manieren om je huidige manier van werken nog effectiever te maken.

Blijven investeren in jezelf

Daarom is het ook belang om te blijven investeren in jezelf. Leg je niet neer bij de status quo want de omstandigheden zijn over een jaar weer heel anders. Blijf daarom altijd kijken naar nieuwe kansen, mogelijkheden om nieuwe kanalen aan te boren. Manieren om je huidige manier van werken nog effectiever te maken.

En leer vooral ook van anderen. Praat met je collega online ondernemers. Je steekt altijd wat op als je met een ander praat. Maak gebruik van deze kennis en wees niet arrogant.

Denk niet dat je het allemaal wel weet en dat je van niemand wat kan leren. Van die personen heb ik er ook genoeg meegemaakt in mijn carrière. Zij werken overigens allemaal nog als ‘loonslaaf’.

Noot: werken als loonslaaf kan overigens ook heel zorgeloos en rustgevend zijn…

Ondernemen is hard werk

Op het gebied van online ondernemen is dat niet anders. Als ik tegen iemand zeg dat ik online ondernemer ben, dan krijg ik vaak opmerkingen zoals van ‘Zo, dat is relaxed!’, of ‘Beter, dan kan je alles lekker in je eigen zak houden’ of ‘Top, dan bepaal je helemaal zelf wanneer je werkt’.

De antwoorden daarop zijn nee, nee en nee.

Ik kan je verzekeren, online ondernemen is niet relaxed. Het is keihard buffelen, zeker in het begin om iets op te zetten. En bovendien doe je in het begin bijna altijd alles zelf, van content schrijven, tot banners maken en tot het doen van de administratie. Daar is niets relaxed aan.

Ondernemen is relaxed

Hard werken is, zeker in het begin, helemaal niet erg. Want je zit boordevol nieuwe energie om iets nieuws op te zetten. Althans, ik krijg daar enorm veel nieuwe energie van. En successen voeden deze energie om door te gaan.

Al moet ik ook eerlijk bekennen dat er af en toe minder optimistische momenten zijn geweest en ik met weemoed dacht aan de tijd dat ik netjes op de 22e mijn salaris kreeg bijgestort. De tijd dat ik eenmaal thuis lekker dingen voor mezelf kon doen en elke maand wel een buitenlands tripje boekte.

Desalniettemin moet je er altijd voor zorgen dat jij jijzelf kunt motiveren om er weer helemaal voor te gaan. Keer op keer. Ook als het even tegenzit.

Omzet is winst!

Anderen kijken heel vaak alleen naar je opbrengsten als ondernemer. Er wordt dan gedaan alsof dit pure winst is. Nou, ik kan je op een briefje geven dat de uitgaven ook net zo snel meegaan met de stijgende opbrengsten.

Groei kost ook geld. Je moet investeren in promotie, personeel om zaken te delegeren, partners om zaken uit te besteden, et cetera. Aan het eind kun je onderaan de streep een prima saldo overhouden, maar dit is, afhankelijk van de business, een fractie van wat je omzet.

En mensen willen vaak ook nog BTW en andere belastingen over het hoofd zien. Voor dit laatste is het ook belangrijk om het een en ander te reserveren om niet voor verrassingen te komen te staan.

Een rekenvoorbeeldje:

Dropshipping via Ali Express

Een leuke case rondom dropshipping. Je schijnt ‘met gemak’ veel geld te kunnen verdienen door een product van €2 op Ali Express hier te verkopen voor €30. Hier zitten wel een paar haken en ogen aan.

Allereerst worden maar weinig producten met zo’n marge verkocht. Vaak wordt een korting van 50% aangeboden. Een realistischere verkoopprijs is €20. Daar gaat de BTW nog vanaf en hou je €16 over.

Dat product moet ook verzonden worden vanuit China met jouw pakbon en dat gaat ook niet zo maar. Als je werkt met een agent in Nederland dan kom je vaak toch nog uit op €10 per product all-in inkoopprijs.

Stel dat je een Cost per Order (CPO) van € 5 via Facebook Advertising hebt. dan zie je dat je €1 overhoudt aan marge. Dan moet je heel veel producten verkopen om aan €10.000 per maand winst (voor belasting!) te komen.

Maar je kunt dan wel € 2.400.000 omzet per jaar laten zien. Dat dan weer wel….

Zelf inkopen in China

Zelf inkopen voor €2 per product dan? Product en verpakking personaliseren en met transport en inklaring kom je uit op €4 per product. Moet je wel de kennis en kunde hebben om het bij de juiste partij in te kopen anders koop je producten van slechte kwaliteit die je kunt weggooien.

Dan moet je het verzenden voor pak hem beet €4 per order. En als je een fulfillment center inschakelt dan ben je nog eens €2 per order kwijt. Heb je wel een euro extra marge gewonnen.

Dus nu hoef je nog maar €1.200.000 per jaar om te zetten om er € 10.000 per maand aan over te houden (lees wel: vóór belasting). In dit geval is het wel zo dat elk duppie onderaan de streep meetelt…

En dan heb ik het nog niet eens gehad over klantenservice, retouren, ontwikkelkosten van je website, content schrijven, beelden en video’s maken en ads maken. Let wel, het kan succesvol zijn, zeer succesvol, maar er zitten toch wel een aantal haken en ogen aan.

Online ondernemen is vrijheid !?!?!?

Kun je zelf bepalen wanneer je werkt? Jazeker, je kunt zeggen of je ’s avonds na het eten tot middernacht werkt of zondagochtend nog even iets afmaakt.

Natuurlijk kun jij je tijd zelf indelen. Je kunt even boodschappen doen en je kunt je kinderen ophalen van school zonder dat je iemand om toestemming hoeft te vragen. Maar een online onderneming en minder dan 40 uur per week werken is vaak niet realistisch.

Ook met passief inkomen (geld verdienen zonder dat er directe arbeid tegenover staat als tegenprestatie) zoals affiliate marketing zul je heel veel tijd moeten investeren om het succesvol te maken. Wel is het zo dat als het eenmaal loopt je er veel minder tijd aan kwijt bent.

Er zullen ongetwijfeld ondernemers zijn die wel slechts 40 uur per week (of minder) werken. Maar als je een online business aan het bouwen bent stopt het werk gewoon niet om vijf uur.

En het is niet per se dat iets af MOET maar dat je iets WILT afmaken. Omdat je dan weet dat je dan live kan gaan met je website als je even doorwerkt. Of dat jij je Google Ads campagne dan voor het weekend kunt aanzetten. Wil je je offerte de deur uit sturen zodat je je belofte na bent gekomen om de offerte vandaag nog op te sturen naar je potentiële klanten?

Er zijn altijd wel redenen te bedenken om nog even door te gaan. Om even die extra stap te zetten.

Maar dan is het ook wel van belang om jezelf te kennen en dan zelf ook op de rem te trappen als dat nodig is. Er zijn genoeg online ondernemers overspannen geworden. En daar wil jij niet bij horen natuurlijk.

Valkuilen van online ondernemen

Gelukkig zijn er genoeg valkuilen bij het online ondernemen. Als dat niet zo zou zijn dan zou je ook niet het verschil kunnen maken. Dan zou iedereen ondernemer kunnen worden en dan zouden we allemaal uiteindelijk niets hebben.

Het gaat er dus om dat je je ‘inleest’ in de materie en spart met andere online ondernemers om veel van die valkuilen te kunnen voorkomen. Maar wees gerust, er zijn nog genoeg andere valkuilen waar je in zult vallen. Dat is mij ook gebeurd en dat zal iedere online ondernemer gebeuren.

De ene online ondernemer heeft wel wat meer fingerspitzengefühl voor het vak dan de ander zodat hij of zij meer kans op slagen heeft. Zo onderscheiden de betere ondernemers zich van de rest.

Learnings online ondernemen

In het bovenstaande heb ik al veel learnings op een rijtje gezet. Wat daarnaast van heel groot belang is zijn je skills. En dat heeft niet alleen maar met je vaardigheden te maken maar vooral ook met het gereedschap dat je hebt om te ondernemen.

Allereerst je vaardigheden. Iedereen heeft vaardigheden en vaak vooral diegenen die erover denken om online ondernemer te worden. In het begin moet je heel veel zaken zelf doen ook al heb je daar geen kaas van gegeten.

Zo zijn de financiën en administratie voor velen een enorme uitdaging. Als online ondernemer moet je weten hoe je financiën eruit zien. Dit kan je niet aan een ander overlaten zonder te begrijpen hoe je business model eruit ziet.

Ik ben genoeg online ondernemers tegengekomen die met grote trots zeggen dat ze niks van financiën snappen en alle facturen naar hun boekhouder sturen die er ‘iets moois’ van maakt. Hoe kan je succesvol optimaliseren als je niet weet wat je marge is, waar je kosten zitten en hoe je opbrengstenmodellen op zijn gebouwd?

Vertrouwen op je boekhouder? Veel boekhouders weten echt niet hoe jouw business eruit ziet, zeker niet online. Ik blijf erbij dat je als ondernemer echt zelf de financiën moet snappen.

Online vaardigheden ontwikkelen

Daarnaast moet je ook kijken naar je business vaardigheden. Stel je bent sterk in SEO, dan zit daar je focus en zal je dat verder moeten uitbouwen. Als je die vaardigheid elk jaar weer een beetje verbetert dan biedt dat juist de perspectieven om jezelf te onderscheiden van de rest.

Neemt niet weg dat je ook zaken zal moeten leren zoals social media marketing en email marketing. Prima om je daar ook in te ontwikkelen maar vergeet niet wat je eigen voornaamste skill is.

Schoenmaker blijf bij je leest. De andere zaken kun je later altijd nog uitbesteden als de tijd daar is. Elk vak zijn specialist.

Tenslotte dien je ook te kijken naar de tools die je hebt. Op deze site heb ik een aantal tools op een rij gezet die mij hebben geholpen op het gebied van online ondernemen. Als je niet de juiste tools hebt dan zal het een stuk lastiger zijn om succesvol te worden.

Dat geldt voor een loodgieter maar dat geldt zeker ook voor een online ondernemer. Welke tool selecteer je dan?

Indien je succesvolle e-mail marketing wilt doen dan zal je daar de juiste e-mail marketing tool voor moeten aanschaffen. Indien je een website begint dan zal je daar een CMS voor moeten selecteren. En als je SEO belangrijk vindt dan zal je een programma moeten hebben waarmee je de ontwikkeling in ranking kunt analyseren.

De ideale tools die je ondersteunen

Ik heb met vele tools gewerkt en ben ook dikwijls overgestapt van tool. Simpelweg omdat een tool mij beperkte en er andere tools op de markt kwamen die veel beter op mijn behoeften inspeelden. En ook omdat bepaalde tools simpelweg te duur waren in de startfase.

Elke onderneming is anders en heeft andere behoeftes. Ik heb alleen vanuit mijn perspectief aangegeven waarom de tools aansloten op mijn behoeftes en wat de nadelen waren. Aan de hand daarvan kan jij bepalen of de tool ook aansluit op jouw behoeftes.

Heb je een tool die je mist in mijn lijst en beoordeeld zou willen zien? Laat het mij weten. Wellicht heb ik er al ervaring mee of zal ik de tool een volgende keer testen.

Al sinds 2001 ben ik professional op het gebied van online marketing en e-business. Ik heb voor enkele grote organisaties gewerkt, waarna ik als freelancer ondersteuning heb geboden aan organisaties zoals PostNL, MS Mode en de gemeente Den Haag. Sinds 2014 ben ik echt online ondernemer en exploiteer ik enkele succesvolle online concepten in verschillende niches. Neem gerust contact met me op via john@roimedia.nl.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *