Online ondernemer worden?

Online ondernemen. Steeds meer mensen wagen de sprong. Door het gemak om een online bedrijf te starten. Iedereen kan dezelfde dag nog met een online bedrijf beginnen. Maar ook willen steeds meer mensen onafhankelijk zijn. Niet alleen financieel onafhankelijk, maar vooral ook om niets te hoeven verantwoorden aan een baas of leidinggevende, vrij zijn. Zo’n 10 jaar geleden heb ik ook de keuze gemaakt om voor mijzelf te beginnen. Eerst als freelancer en daarnaast heb ik twee succesvolle internet bedrijven opgezet, een reissite en een webshop.

Rijk worden als online ondernemer

Youtube staat bol van ‘internet miljonairs’ die jou wel even gaan leren hoe jij ook een internet miljonair wordt, zodat jij je favoriete auto kan kopen, in je droomhuis kan wonen, en alles kunt kopen wat je wilt. Dit riekt dikwijls een beetje naar snel-geld-oplichtingspraktijken. Ik neem al die video’s met een hele grote korrel zout. Natuurlijk, er zijn vele internet miljonairs, echte vele, maar die vindt je volgens mij niet op Youtube, althans niet om trainingen en workshops te verkopen. Voor 1.000 euro leggen zij wel even uit welke stappen jij moet nemen om ook rijk te worden. Ongetwijfeld hebben deze zogenaamde ‘internet miljonairs’ online successen weten te boeken. Maar juist omdat zo veel mensen ‘iets’ op internet willen doen, maar niet weten wat, en vooral ook hoe zij moeten starten, zijn er heel veel opportunisten in de markt die hier handig op in springen. 1.000 euro lijkt immers een marginale investering om even miljonair te worden.

Youtube staat bol van ‘internet miljonairs’ die jou wel even gaan leren hoe jij ook een internet miljonair wordt

Onafhankelijk zijn als online ondernemer

Ikzelf ben (nog!) niet rijk geworden met internet. Maar ik ben wel onafhankelijk. Ik heb al tien jaar niet meer aan een leidinggevende te hoeven rapporteren, ik heb een jaar in Colombia gewoond en woon nu sinds 2019 in Spanje. Dat is het voordeel van internet dat je overal ter wereld kan wonen. Ik noem mijzelf geen digi-nomad, want elke verhuizing lijkt wel een volksverhuizing met twee kids en een kat, maar er zijn er genoeg die met een backpack de wereld over reizen. Het leven onder de Spaanse zon bevalt mij goed. Mijn twee kinderen hebben het naar hun zin in Spanje, en ik ben blij dat ik hen deze verrijking kan geven om in meerdere landen gewoond te hebben. Zij kennen meerdere culturen en talen. Dat is een voordeel die niemand hen meer afpakt en hun zal helpen in hun carrières.

Succesvolle ideeën van een online ondernemer

Zoals ik al stelde, zijn er heel veel mensen die online ondernemer willen worden of willen weten hoe zij moeten starten. Ervaringen van een online ondernemer kunnen hen helpen om de eerste stap te zetten of juist om de vervolgstap te zetten, op weg naar groei. Het wiel hoeft niet telkens opnieuw uitgevonden te worden. Het zijn echt niet alleen maar nieuwe ideeën die tot succes leiden – bestaande ideeën kunnen prima worden omgezet naar nieuwe succesvolle product-markt-combinaties. Ikzelf heb ook altijd de wens gehad om voor mijzelf te beginnen en vanwege mijn affiniteit met online marketing, uiteraard ook op het gebied van internet. Ook ik heb op hét ideale idee zitten wachten die op een dag in mijn hoofd zou poppen. Nou, dat er nog nooit van gekomen, maar zeg nooit ‘nooit’, want het kan natuurlijk altijd nog gebeuren.

E-business ervaringen van een online ondernemer

Hoe ben ik op de ideeën voor een nieuwe online ondernemingen gekomen? Zoals gesteld heb ik een reissite en een online shop. Ik ben de hotelsite www.leukekleinehotels.nl begonnen na een vakantie op Kreta, waar we een heel leuk kleinschalig hotelletje hadden gevonden. Wellicht kun je in dit geval van een idee-ingeving spreken, want ik zag wel de behoefte van mensen die op zoek zijn naar een klein hotelletje. En die zijn lastig te vinden in de hele grote berg aan hotelaanbod. In die tijd heb ik tientallen domeinnamen geregistreerd en een website voor opgezet. Zo ook voor de site op het gebied van kleine hotels. Ik verwachtte daar eerlijk gezegd nog het minste van, aangezien ik dacht dat de concurrentie moordend zou zijn. Niets bleek minder waar. Zo blijkt maar dat als je maar een niche opzoekt, je altijd succesvol kunt worden. En ik ben ervan overtuigd dat er nog voldoende niches zijn waar je nog succesvol in kunt worden.

Het tweede online concept is niet zo zeer mijn idee geweest, maar ik heb de online webshop indeSHOP overgenomen. Dit is een webshop in online accessoires zoals pasjeshouders. Ik zag potentie in het assortiment, mede door de niche, het beperkte formaat van de producten (waardoor de verzendkosten beperkt zijn) en de mogelijkheid voor internationale expansie. Dus in dit geval gaat het dan ook om een bestaand idee verder uitbouwen.

Factoren tot online succes als online ondernemer

Dus een briljant creatief brein is geen vereiste voor succes online (al helpt dat natuurlijk wel enorm…). Wat is dan nog van belang? In mijn ogen zijn dat focus, discipline, je blijven ontwikkelen en simpelweg hard werk.

Focus
Het is belangrijk om focus te hebben op je succes concept. Alleen als je je focust, kun je echt succesvol zijn. Wellicht is dat één van mijn valkuilen, aangezien ik altijd meerdere online ondernemingen heb gehad. Aan mijn twee ondernemingen heb je beide gemakkelijk een full-time job. Nu moet ik de aandacht verdelen. Gelukkig is het zo dat beide business enigszins seizoensafhankelijk zijn. De reisbranche trekt enorm aan in de lente en zomer, terwijl de webshop vooral aan het eind van het jaar piekt. Zo kan de aandacht verdeeld worden over de twee concepten, maar ik heb me ook vaak genoeg schuldig gevoeld dat ik het andere concept niet genoeg tijd kon geven, omdat ik met het andere business concept bezig was. Ik ben er van overtuigd dat als ik mij 100% op één van de twee gericht zou hebben, dat dat concept succesvoller geweest zou zijn. Het is alleen de vraag of het totaal dan meer zou zijn dan het ene succesconcept. We zullen het nooit weten en ik zou niet gauw één van de twee concepten de nek omdraaien.

Discipline
Discipline is zo’n belangrijke vereiste als je online onderneemt. Juist omdat je veel minder sociale controle hebt van je leidinggevende of collega’s, moet je wel sterk in je schoenen staan om je echt alleen maar op je business te richten. Voor startende ondernemers kan dat nog wel eens een valkuil zijn. Ik wist al uit eigen ervaring dat ik thuis goed kon werken. Ik plande als medewerker ook elke week een thuiswerkdag in. Dit is vandaag normaal is en ik ken ook veel mensen die slechts één dag per week op kantoor komen’. Tien tot twintig jaar geleden was het helemaal niet zo normaal dat er thuis werd gewerkt. Sommige van mijn leidinggevenden begrepen daar helemaal niets van en stonden er helemaal niet positief tegenover. Ik deed het dan toch, en omdat ik resultaten liet zien, heb ik daar verder nooit problemen mee gehad. Maar dan moet het wel in je zitten om je volledig op het werk te richten, en niet je dag te verdoen met allerlei andere (huishoudelijke) zaken. Je hoeft als online ondernemer aan niemand verantwoording af te leggen over je werktijden. Alleen aan je zelf en aan je business. Het is heel simpel, als jij niet genoeg uren in je business steekt, dan zal het nooit een succes worden.

Je blijven ontwikkelen
Mijn valkuil is dat is zo gefocust ben op mijn werk, dat ik andere zaken wel eens uit het oog kan verliezen. Maar juist in de online business is het zo erg van belang om je te blijven ontwikkelen om zo de volgende stap te kunnen zetten. Stilstaan is achteruit gaan. Een dooddoener en een cliché natuurlijk, maar het gaat wel op. Je kunt na je eerste online succes uiteraard genieten van het moment. En dat zal je ongetwijfeld ook doen en moet je ook doen. Alleen is het dan wel van belang om gelijk weer door te pakken om je online business weer een stap verder te brengen. Het meeste is uitstekend te kopiëren en dat geldt zeker online. Indien jij succes hebt online, dan zien anderen dat ook. Wellicht je concurrenten, of wellicht nieuwe online ondernemers zoals iedereen ooit is begonnen. Je zal hen wel een stapje voor moeten blijven, anders ben je je voordeel zo weer kwijt.

Blijf daarom altijd kijken naar nieuwe kansen, mogelijkheden om nieuwe kanalen aan te boren, manieren om je huidige manier van werken nog effectiever te maken.

Daarom is het ook belang om te blijven investeren in jezelf. Leg je niet neer bij de status quo, want dat is over een jaar niet meer de status quo. Blijf daarom altijd kijken naar nieuwe kansen, mogelijkheden om nieuwe kanalen aan te boren, manieren om je huidige manier van werken nog effectiever te maken. En leer vooral ook van anderen. Praat met je collega online ondernemers. Je steekt altijd wat op als je met een ander praat. En wees niet arrogant, denk niet dat je het allemaal wel weet, en dat je van niemand wat kan leren. Van die personen heb ik er ook genoeg meegemaakt in mijn carrière. Deze werken overigens allemaal nog als ‘loonslaaf’ overigens, maar dat terzijde.

Hard werk
Ondernemen is hard werk. Op het gebied van online business is dat niet anders. Als ik tegen iemand zeg dat ik online ondernemer ben, dan krijg ik vaak  opmerkingen zoals van ‘dat is relaxed’, of ‘dan kan je alles lekker in je eigen zak houden’ of ‘zo, dan bepaal je helemaal zelf wanneer je werkt’. De antwoorden zijn nee, nee en nee. Ik kan je verzekeren, online ondernemen is niet relaxed. Het is keihard buffelen, zeker in het begin om iets op te zetten. En bovendien doe je in het begin bijna altijd alles zelf, van content schrijven, tot banners maken en tot het doen van de administratie. Daar is niets relaxed aan. Maar dat is, zeker in het begin, helemaal niet erg, want je zit boordevol nieuwe energie om iets nieuws op te zetten. Althans, ik krijg daar enorm veel nieuwe energie van. En successen voeden deze energie om door te gaan. Al moet ik ook eerlijk bekennen dat er minder optimistische momenten zijn geweest en ik met weemoed dacht aan de tijd dat ik netjes op de 22e mijn salaris kreeg bijgestort en ik eenmaal thuis lekker dingen voor mezelf kon doen, en elke maand wel een buitenlands tripje inplande.

Anderen kijken heel vaak alleen naar je opbrengsten als ondernemer. Er wordt dan gedaan alsof dit pure winst is. Nou, ik kan je op een briefje geven dat de uitgaven ook net zo snel meegaan met de stijgende opbrengsten. Groei kost ook geld. Je moet investeren in promotie, personeel om zaken te delegeren, partners om zaken uit te besteden, et cetera. Aan het eind kun je onderaan de streep een prima saldo overhouden, maar dit is, afhankelijk van de business, een fractie van wat je overhoudt. En mensen willen vaak ook nog BTW en andere belastingen over het hoofd zien. Voor dit laatste is het ook belangrijk om het een en ander te reserveren om niet voor verrassingen te komen te staan.

Kun je zelf bepalen wanneer je werkt? Ja, je kan zeggen of je ’s avonds na het eten tot middennacht werkt of zondagochtend nog even iets afmaakt. Natuurlijk kun je je tijd zelf indelen, je kunt even boodschappen doen en je kunt je kinderen ophalen van school, zonder dat je iemand om toestemming hoeft te vragen. Maar een online onderneming en 40 uur per week werken is eigenlijk niet echt realistisch. Er zullen ongetwijfeld ondernemers zijn die wel slechts 40 uur per week (of minder) werken, maar als je een online business aan het bouwen bent, stopt het werk gewoon niet om vijf uur. En het is niet per se dat iets af MOET, maar je WILT iets afmaken, omdat je dan weet dat je dan live kan met je website als je even doorwerkt, of dat je je Google AdWords campagne dan voor het weekend kunt aanzetten, of dat je je offerte de deur uit stuurt, zodat je je belofte na bent gekomen om de offerte vandaag nog op te sturen. Er zijn altijd wel redenen te bedenken om nog even door te gaan, om even die extra stap te zetten. Maar dan is het ook wel van belang om jezelf te kennen, en dan zelf ook op de rem te trappen als dat nodig is. Er zijn genoeg online ondernemers overspannen geworden. En daar wil jij niet bij horen natuurlijk.

Valkuilen als online ondernemer

Gelukkig zijn er genoeg valkuilen bij het online ondernemen. Als dat niet zo zou zijn, dan zou je ook niet het verschil kunnen maken. Dan zou iedereen ondernemer kunnen worden en dan zouden we allemaal uiteindelijk niets hebben. Het gaat er dus om dat je je ‘inleest’ in de materie en spart met andere online ondernemers om veel van die valkuilen te kunnen voorkomen. Maar wees gerust, er zijn nog genoeg andere valkuilen waar je in zult vallen. Dat is mij ook gebeurd, en dat zal iedere online ondernemer gebeuren. De ene online ondernemer heeft wel wat meer fingerspitzengefühl voor het vak dan de ander, zodat hij of zij meer kans op slagen heeft. Zo onderscheiden de betere ondernemers zich van de rest.

Learnings online ondernemers

In het bovenstaande heb ik al veel learnings op een rijtje gezet. Wat daarnaast van heel groot belang is, zijn je tools.  En dat heeft niet alleen maar met je vaardigheden te maken, maar vooral ook met het gereedschap dat je hebt om te ondernemen.

Allereerste je vaardigheden. Iedereen heeft vaardigheden en vooral diegenen die erover denken om online ondernemer te worden. In het begin moet je heel veel zaken zelf doen, ook al heb je daar geen kaas van gegeten. Zo zijn de financiën en administratie voor velen een enorme uitdaging. Als online ondernemer moet je weten hoe je financiën eruit zien. Dit kan je niet aan een ander overlaten, zonder te begrijpen hoe je business model eruit ziet. Ik ben genoeg online ondernemers tegengekomen die trots zeggen dat ze niks van financiën snappen en alle facturen naar hun boekhouder sturen die er ‘iets moois’ van maakt. Hoe kan je succesvol optimaliseren als je niet weet wat je marge is, waar je kosten zitten en hoe je opbrengstenmodellen op zijn gebouwd? Ik blijf erbij dat je als ondernemer echt de financiën moet snappen.

Daarnaast moet je ook kijken naar je business vaardigheden. Stel je bent sterk in SEO, dan zit daar je focus en zal je dat verder moeten uitbouwen. Als je die vaardigheid elk jaar weer een beetje verbetert, dan biedt dat juist de perspectieven om jezelf te onderscheiden van de rest. Neemt niet weg dat je ook zaken zal moeten leren zoals social media marketing en email marketing. Prima om je daar ook in te ontwikkelen, maar vergeet niet wat je key benefit is. Schoenmaker blijf bij je leest. De andere zaken kun je later altijd nog uitbesteden als de tijd daar is. Elk vak zijn specialist.

Tenslotte dien je ook te kijken naar het gereedschap, de tools, die je hebt. Op deze site heb ik een aantal tools op een rij gezet die mij hebben geholpen op het gebied van online ondernemen. Als je niet de juiste tools hebt, dan zal het onmogelijk zijn om succesvol te worden. Dat geldt voor een loodgieter, maar dat geldt zeker ook voor een online ondernemer. Indien je succesvolle e-mail marketing wilt doen, dan zal je daar de juiste e-mail marketing tool voor moeten aanschaffen. Indien je een website begint dan zal je daar een CMS voor moeten selecteren. Welke selecteer je dan? En als je SEO belangrijk vindt, dan zal je een programma waarmee je de ontwikkeling in ranking kunt analyseren.

Ik heb met vele tools gewerkt en ben ook dikwijls overgestapt van tool, omdat een tool mij beperkte en er andere tools in de markt kwamen die veel beter op mijn behoeften inspeelden. Elke onderneming is anders en zal andere behoeftes hebben. Ik heb alleen vanuit mijn perspectief aangegeven waarom de tools aansloten op mijn behoeftes en wat de nadelen waren. Aan de hand daarvan kan jij bepalen of de tool ook aansluit op jouw behoeftes.

Heb je een tool die je mist in mijn lijst en beoordeeld zou willen zien? Laat het mij weten, wellicht heb ik er al ervaring mee, of zal ik de tool een volgende keer beoordelen.

Al sinds 2001 ben ik professional op het gebied van online marketing en e-business. Ik heb voor enkele grote organisaties gewerkt, waarna ik als freelancer ondersteuning heb geboden aan organisaties zoals PostNL, MS Mode en de gemeente Den Haag. Sinds 2014 ben ik echt online ondernemer en exploiteer ik enkele succesvolle online concepten in verschillende niches. Neem gerust contact met me op via john@roimedia.nl.

Comments are closed.